Corvette-liefhebbers verzetten zich niet tegen Corvette C8
Het eerste productiejaar van de Corvette C8 zit er bijna op. Op 7 december bouwt Chevrolet de allerlaatste C8 volgens het modeljaar 2020. Dan zijn er precies 20.368 stuks gemaakt.
Het was een spannend jaar voor Chevrolet, want voor de aloude Corvette stapte de autobouwer met ingang van de achtste generatie – sinds begin jaren vijftig – over op een compleet nieuwe lay-out. De motor verhuisde van de voor- naar de achterzijde van het leefcompartiment. Het middenmotorconcept resulteerde direct in een totaal andere carrosserievorm dan wat we van Chevrolet gewend waren. De lange motorkap maakte plaats voor een kort front, terwijl de cabine ver naar voren kwam.
Modeljaar 2020 Chevrolet Corvette
Het weerhield 20.368 personen er niet van om een exemplaar te bestellen. Dat blijkt uit cijfers van het National Corvette Museum. Die dik twintigduizend stuks zijn overigens niet in een compleet jaar vervaardigd. De eerste C8 zag pas in de tweede maand van dit jaar het levenslicht. Daarnaast eindigt het eerste modeljaar al op 7 december. De autobouwer is reeds aan het 2021-modeljaar begonnen.
Exclusief: test Corvette C8
Gewilde opties
Uit de cijfers van het museum blijkt dat het gros van de kopers de coupé met zijn uitneembare dakpaneel verkoos boven de Convertible. Van de 2020-modellen was afgerond 4 op de 5 een coupé, 1 op de 5 een cabriolet. Van de kopers koos driekwart het optionele Z51 Performance Package, ongeachte de modelvariant. Het frontlift-systeem werd op 58% van de verkochte auto’s gemonteerd, meer dan Magnetic Ride (54%). Minder dan de helft (45%) van de Corvette-kopers vinkte de optie ‘verlichte motorruimte’ aan. De voorziening is overigens alleen op de coupé te bestellen.
De data van het museum verklapt ook de populariteit van de verschillende wielen. Twee op de vijf kopers bestelde de Carbon Flash Open-Spoke wielen, een fractie meer dan de liefhebbers van de Bright Silver-mogelijkheid. Een derde van de verkochte Corvettes staat op wielen in Black Trident, Spectra Gray Trident of Sterling Silver Trident.
Kleuren
Maar hoe zit het met de exterieurkleur? Is er een specifieke kleur dit er uitspringt? Zeus Bronze is opvallend. Dat is de minst geliefde kleur. Slechts 548 maal werd die kleur op de carrosserie gespoten, waarvan 100 keer op de Convertible. Ook Accelerate Yellow is niet bepaald een gewilde kleur: 688 maal besteld waarvan 137 keer op de cabriolet. De populairste kleur in het algemeen is Torch Red (5.137 stuks, 25%), gevolgd door Arctic White (3.098, 15%) en Black (2.383, 11.7%). Gekeken naar de carrosserievariant is Torch Red voor beide types de winnaar. Uit de statistieken blijkt duidelijk dat de top-kleuren elkaar niet ontlopen, maar dat de resterende kleuren juist of populair voor de coupé of juist op de Convertible gewilder is.
Verdeling per markt
Tot slot, waar zijn ze heen gegaan? Van de 20.368 afleveringen hebben 943 klanten hun nieuwe aanwinst via het Corvette Museum opgehaald. De meeste auto’s zijn dan ook in de Verenigde Staten gebleven. Liefst 15.304 stuks gingen daar de weg op. Naar Canada gingen 1490 stuks. In Mexico werden 139 stuks afgeleverd, inclusief één Convertible. De resterende 162 auto’s gingen op transport naar het Midden-Oosten. Europa behoort pas vanaf november 2021 tot de exportmarkten. Toch zijn er in Nederland al verschillende exemplaren, zoals deze:
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!