Autovisie
Autovisie Nieuws 17 jan 2015

Corvette C5: ‘The Best Vette Yet!’

Een beetje fout, maar wel lekker. De Chevrolet Corvette C5 kan zich qua imago weliswaar niet meten met de gevestigde orde, maar onder zijn kenmerkende koets schuilt een zeer competente sportwagen. Eentje die tweedehands al vanaf 15.000 euro te koop is.

Corvette C5 coupé en Convertible
Corvette C5 coupé en Convertible

De vijfde generatie van Amerika’s enige echte sportwagen zette de Corvette-naam weer op de kaart. Zijn voorgangers blonken niet uit in weggedrag en hadden een twijfelachtige bouwkwaliteit, dus toen de C5 zich in 1997 aandiende kon hij alleen maar meevallen. Chevrolets snelste pakte echter de gelegenheid aan om zich te revancheren voor oude zonden en maakte op Autovisie destijds diepe indruk.

“De nieuwe Corvette is een sierlijke en aangename auto”, schreef onze redacteur. “Inderdaad ‘The Best Vette Yet’. Praktischer, comfortabeler, sneller en competenter dan hij ooit was. In de juiste kleurstelling kan het zelfs een verantwoorde verschijning zijn, waardoor hij wellicht in staat is een ander (en groter) publiek te bereiken dan voorheen het geval was. […] De nieuwe Corvette kan zich [in het gezelschap van de Porsche 911, Jaguar XK8 en Honda NSX – RS] uitstekend staande houden.“

Corvette C5
Corvette C5

Autovisie heeft de Corvette C5 in 2001/2002 zelfs een aantal maanden als duurtester gereden. De toenmalige hoofdredacteur noemde de boterbloemgele Amerikaan in zijn eindverslag een ruwe bolster met een blanke pit en een geweldige auto. “Niet perfect tot in elk detail, maar alles waar het echt om gaat in de wereld der sportauto’s, is dik in orde. Hij heeft (ons) gewonnen. Niet op punten, maar op karakter.”

En karakter heeft de C5 in overvloed, bovenal afkomstig van zijn lekker donderend roffelende 5,7 liter V8 met 345 pk, die de ‘Vette’ in 5,5 seconden naar de 100 km/h katapulteert en pas bij 275 km/h zijn potje armdrukken met de lucht- en rolweerstand verliest. Het verbruik van de achtcilinder bleef tijdens onze duurtestperiode alleszins binnen de perken, tenminste voor zo’n grote motor. Autovisie scoorde een gemiddelde van 1 op 8,7.

Corvette C5
Corvette C5

Verder waren we zeer te spreken over de gigantische bagageruimte van de Corvette, de puike stoelen, de prima zitpositie, de sterke airco en het ouderwetse, maar toegankelijke weggedrag. Onder het kopje ‘Wat moet beter’ schaarden we: de heftige rolgeluiden op beton, het gebrek aan aflegruimte in het interieur, de windgeleider voor de vooras die te vaak over verkeersdrempels schraapt, de veel te lange zesde versnelling en de handrem die te snel kracht verliest.

Tweedehands is de Corvette C5 nu redelijk toegankelijk geworden. Coupés (allemaal met uitneembare dakpanelen) zijn er vanaf iets minder dan 15.000 euro, Convertibles komen vanaf 20 mille binnen bereik. Het prijsplafond voor beide carrosserievarianten ligt op ruim 30.000 euro. Opvallend is overigens dat de kilometerstanden van vrijwel alle C5-occasions onder de 150.000 km liggen, waarvan een groot deel zelfs onder de ton blijft.

5,7 liter V8 met 345 pk
5,7 liter V8 met 345 pk

In de basis is de C5 een betrouwbare auto, aldus Corvette-specialisten, maar aandachtspunten onderhuids zijn er wel degelijk. Motorisch kan er weinig stukgaan, maar olielekkages bij het achterste differentieel en tussen de versnellingsbak en de cardanas kunnen voorkomen. Daarbij duidt een klapperend geluid onder de motorkap op versleten kogelkoppen in de voorwielophanging en zijn de standaard remschijven van de C5 onder de maat en relatief snel krom.

Controleer bij een gebruikte Corvette van de vijfde generatie altijd of de airconditioning werkt. De pomp kan lekken en de condensator is door zijn positie in de neus gevoelig voor oxidatie door strooizout. Check ook of de display van de kachel / airco goed afleesbaar is en of het stuurslot niet blijft hangen. De stoelen hebben een frame van ‘pianodraad’, waar het schuim er bovenop snel doorheen zakt. Controleer dus of de zittingen nog stevig zijn.

Interieur Corvette C5
Interieur Corvette C5

Wiellagers en banden zijn andere kwetsbare punten. De eerste vooral als een tweedehands C5 wel eens tegen een stoeprandje is gezet en de tweede omdat eigenaren niet altijd het juiste rubber monteren. De Corvette heeft standaard geen reservewiel of reparatiekit, maar runflat banden. Zitten die er niet onder, dan is lek rijden nog minder een pretje dan het normaal gesproken al is. Tot slot is de carrosserie van de C5, net als die van andere sportwagens, gevoelig voor steenslag.

Al met al beschrijven Corvette-specialisten de C5 als betrouwbaar en zeer geschikt voor dagelijks gebruik. De prijzen van onderdelen zijn niet exorbitant, want de wagen is boven alles gewoon een Chevrolet en niet, zoals een Ferrari, Lamborghini of Porsche, opgebouwd uit exotische materialen en speciaal voor het model ontwikkelde onderdelen. De banden zijn waarschijnlijk de grootste kostenpost, want de Goodyear Eagle F1’s van de ‘Vette’ kosten per setje zo’n 1.500 euro.