Computer maakte Volkswagen Type 20 Microbus uniek
Vorige week lieten we de eerste beelden zien van de Volkswagen Type 20 Microbus, een EV op basis van de hippie-bus uit de jaren ’60. Nu blijkt dat alle franjes die de auto zo bijzonder maken, vooral functioneel zijn.
Volkswagen presenteerde de conceptbus vorige week om hun eigen ontwikkeling en innovatie te vieren. Op basis van de Type 2 Microbus uit 1962 maakte Volkswagen Group America een bijzondere creatie. Daar vielen vooral de oranje elementen en franjes heel erg op. Nu blijkt dat Volkswagen die onderdelen niet zelf heeft ontworpen, maar dat werk door een computer liet doen.
Generatief design
Volkswagen maakte gebruik artificial intelligence (AI), met als doel om gewicht te besparen. De Type 20 is namelijk een elektrische auto en dus een stukje zwaarder dan een gewone bus. Het gebruik van AI is overigens al bekend in de autowereld. Dit wordt nu nog vooral gebruikt om onderhuidse onderdelen van een voertuig aan te passen. Maar VW wilde de techniek juist gebruiken op zichtbare delen van de bus, om zo weer tot nieuwe inzichten te komen.
Normaalgesproken tekent een computerdesigner handmatig een ontwerp. Die onderdelen worden dan getest, en op basis daarvan weer opnieuw vormgegeven. De AI van Volkswagen doet dat kunstje bijna in één keer goed. Hoe dat in z’n werk gaat? De mannen van VW hebben eerst de meest essentiële punten van in dit geval de velgen zelf ontworpen. Daarna voegden ze in de computer informatie toe zoals het gewicht van de bus, het aantal pk’s en het koppel, de aerodynamica, enzovoort.
Onmogelijk
Aan de hand daarvan maakte de AI verschillende ontwerpen van de wielen. Volgens Andrew Morandi, senior product designer van de Volkswagen Groep, was het onmogelijk dat die op een andere manier ontworpen konden worden. “Sommige ontwerpen uit het systeem waren echt bizar. We hebben de wielen gekozen die wij het best vonden passen en hebben die daarna nog een paar keer door het systeem gehaald”, vertelt Morandi. Het gebruik van deze ‘AI-wielen’ in plaats van de reguliere wielen van de bus zorgt voor een gewichtsverlies van 18%, omgerekend zo’n 10 kg.
Wie goed kijkt, ziet dat de vier wielen van de bus een verschillend ontwerp hebben. Dat komt omdat er op elk wiel een andere kracht komt te staan. Hierdoor maakt de computer andere berekeningen en ontwikkelt hij per wiel het sterkste en meest efficiënte ontwerp.
Hetzelfde deed VW met opbouw van het stuur, de spiegels en de steunstructuur voor de achterbank. “We hopen dat we binnen 10 tot 15 jaar een heel autoframe op deze manier kunnen ontwikkelen. Het is mogelijk dat deze techniek een fundamentele verandering in de ontwikkeling van auto’s is”, sluit Morandi af.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?