Compleet nieuwe Volkswagen Polo komt eraan
Voor het eerst in zijn bestaan zal de Volkswagen Polo in lengte groeien tot meer dan 4,10 meter. Daardoor zal de Polo meer interieurruimte bieden en de sterke concurrentie in de vorm van een eveneens fonkelnieuwe Ford Fiesta en de populaire Peugeot 208 de nodige weerstand kunnen bieden.
De nieuwe generatie Volkswagen Polo laat zich nog niet dit jaar zien. Volkswagen heeft er tegenwoordig een handje van om nieuwe modellen pas kort voor hun publieksoptreden te presenteren. Het debuut van de nieuwe hatchback staat gepland voor de Autosalon van Genève, die in maart plaatsheeft. Reken er maar op dat de eerste plaatjes pas in februari de wereld worden ingestuurd.
Schrappen
Dan nog is Volkswagen er vroeg bij om de nieuwe Polo te tonen. De productie van het model start aan het begin van de zomer, zodat in augustus de eerste exemplaren bij de dealer verschijnen. Er staat dan wel een aangepast leveringsprogramma in de showroom. De nieuwe Polo debuteert als vijfdeurs hatchback en daar blijft het bij. De driedeursvariant is uit kostenoogpunt geschrapt. De vraag naar die variant is dermate laag, dat de Duitsers de investering niet zullen terugverdienen. Het betekent dat de Polo GTI voor het eerst alleen als vijfdeurs hatchback leverbaar wordt. De CrossPolo moet het veld ruimen, maar in plaats van dat model verschijnt er een serieuze SUV in de klasse van de Polo.
Designevolutie
Het behoeft geen verdere uitleg dat de designafdeling van Volkswagen het bestaande ontwerp verder verfijnd. Hij behoudt de karakteristieke carrosserielijn, ondanks de toegenomen buiten afmetingen. Het is niet alleen in de lengte dat de hatchback groter wordt, ook in de breedte. Over de hoogte is nog niet bekend. Volkswagen geeft de grootste Polo tevens een grootste wielbasis ook. Naar verluidt neemt de afstand tussen de voor- en achteras met zo’n negen centimeter toe, wat overigens minder is dan de koets groeit. Volkswagen past op de hatchback de zogeheten MQB A0-architectuur toe, een voordelige variant van MQB.
Interieur
Door de grotere wielbasis zou de Polo meer interieurruimte bieden. Belangrijk, maar de toepassing van de MQB-componenten zorgt ervoor dat de zesde Polo tal van voorzieningen op het gebied van connectiviteit en veiligheidssystemen kan bieden zoals het merk ook op de grotere Golf levert. Bovendien draagt de MQB-architectuur er aan bij dat het wagengewicht van de Polo in vergelijking met het bestaande type fors daalt. Er is sprake van zo’n 70 kg, al laat VW zich daar nog niet over uit.
Eén-punt-vijf
Voor de aandrijving komt Volkswagen met twee nieuwe motoren, een 1,5 liter viercilinder in zowel benzine als diesel. De oliegestookte versie zal er in verschillende configuraties komen, waarbij het vermogen uiteenloopt van 90 tot 130 pk. Het blok vervangt de huidige 1.2, 1.4 en 1.6 diesel. Het benzinegamma krijgt een 140 en 160 pk sterke een-punt-vijf, die naast de 1.0 (T)FSI wordt aangeboden. Voor de GTI staat een 2,0 liter viercilinder met turbo gepland. Vierwielaandrijving wordt deze keer ook beschikbaar.
Familie
De Polo is de eerste loot aan de B-segmentstam van het Volkswagen-concern. Na de Polo komen de A1 van Audi (2018), de Seat Ibiza en de Skoda Fabia. Laatstgenoemde zou volgens een insider pas rond 2020 komen. Voor de A1 wordt 2018 genoemd.
Foto’s: Wilco Blok
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen