Regelmatig worden de mooiste internationale veilingcatalogi op mijn bureau bezorgd en keer op keer verbazen ze me. Zo zag ik in die prachtige boekwerkjes van Gooding Company die voor de Pebble Beach veiling zijn gemaakt, dat de aangeboden auto’s nog steeds van een onsterfelijke schoonheid zijn.

Maar de estimates zijn steeds vaker bizar, schokkend zelfs. Bij Porsche 911’s weet ik inmiddels zeker dat onder hun laklaag goud verborgen moet zitten. Maar dat de Ferrari 360 Modena die ik niet zo lang geleden eens reed voor een verhaal, ook bijna blijkt verdubbeld in waarde, is bizar en niet leuk meer.

"Zijn de Renault 15 en 17 behalve seventies-monumenten straks ook gezochte klassiekers?"

Gelukkig is er toch voor budgetboys zoals ik ook nog wel wat leuks te halen, zo ontdekte ik tijdens mijn vakantie. Toen ik met een budget van maximaal tien mille de digitale snelweg opdook, was dat een leuke herontdekkingstocht waar ik bijna vergeten auto’s tegenkwam. Auto’s waarvan de waardebepaling dan ook geen gemakkelijke opgave is, simpelweg omdat de vraag ernaar nog moet worden bevestigd. Het zijn de gewone auto’s die nog maar moeten zien of ze door liefhebbers zullen worden gered, voordat de schredder er zijn tanden in zet.

Ik heb het over muurbloempjes in autoland, zoals de Renault 6 die nog maar moet zien of hij net zo veel fans gaat krijgen als zijn broertje, de R4. En zijn volgens u de Renault 15 en 17 behalve seventies-monumenten straks ook gezochte klassiekers? Je pikt ze nu nog op het Franse platteland op voor vijf mille.

En welke Toyota’s, Nissans of Fords zullen de waardevolle klassiekers van de toekomst worden? Welke moet je nu kopen voordat ze straks voor de hoofdprijs bij Gooding Company of Bonhams het podium worden opgereden? Laat het ons weten hieronder in de reacties.