Als jochie had ik er al een boekje over: concept cars. Auto's met fabelachtige vormen, prachtig en met zoveel meer fantasie getekend dan de Opel Kadetts van die tijd. Echte droomauto's.

En dat is eigenlijk nu nog zo, want wat is er mooier dan vol voor het ideaal gaan en maximaal gebruikmaken van de studiemogelijkheid die zo'n concept letterlijk belichaamt.

Vorige week zaterdag keek ik dan ook weer vol bewondering naar de Opel GT Concept die de show stal tijdens een zeer druk bezochte Autovisie Cars and Coffee XXL. De kleine sportwagen oogt futuristisch, maar is ook een belofte voor de nabije toekomst, want Opel spreekt niet tegen dat hij binnen nu en drie jaar weleens de straat opgestuurd kan worden. Prachtig nieuws wat mij betreft, want dit concept is bijzonder en het uitgangspunt deugt: de GT is namelijk bedoeld als slimme, lichte sportwagen, die daarom toe kan met een kleine, zuinige, driecilinder motor.

Dat hij rode voorbanden blijft houden, zoals deze wagen heeft, lijkt helaas wat onwaarschijnlijk en ook de folie, waardoor het lijkt alsof er geen zijruiten zijn, zal ongetwijfeld nog verdwijnen. Jammer, maar geen ramp. Het is namelijk de missie van een concept car om de toekomst tastbaar te maken, alle mogelijkheden te tonen. Dat bepaalde details de productie dan niet halen is jammer, maar niet erg.

In de geschiedenis hebben daarvan vele mooie voorbeelden gezien. Zoals de Volvo Experimental Safety Car Concept uit 1972 die toen al veel nieuwe veiligheid toonde, zoals een kooiconstructie, een antiblokkeersysteem, automatische gordels en airbags. De opvallende, schuin aflopende neus met veiligheidsbumpers, was één grote kreukelzone en zagen we een paar jaar daarna bijna een op een terug op de Volvo 240-serie. Dat was een voorbeeld van een verstandige concept car, maar er waren ook echte droomauto's, zoals wigvormige supercars. Bijvoorbeeld de Ferrari Modulo en de Alfa Romeo Carabo, die al in 1968 vormen lieten zien die nu nog modern zijn, kijk maar naar de huidige Lamborghini Aventador. Dat was nog eens vooruitziend design en zo moet dat bij een concept car.

Een concept car moet de toekomst laten zien in zoveel mogelijk vrijheid en mag verder gaan dan de productiemogelijkheden technisch toestaan. Ik zie liever iets echt fantastisch dat een blik in de toekomst geeft, dan een concept dat binnen de lijntjes is gekleurd. Dat zijn slechts laffe voorbodes van productiemodellen, die een jaar later met iets andere bumpers en koplampen in productie gaan.

De mooiste, meest recente concept car? Dat is voor mij de Mercedes-Benz Concept IAA, oftewel de Intelligent Aerodynamic Automobile, een ultieme stroomlijnlimousine uit 2015.

Mercedes Concept IAAMercedes Concept IAA