De kogel is door de kerk: het pakket aan maatregelen om de stikstofuitstoot te verlagen bevat een verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h voor alle Nederlandse snelwegen. 's Nachts mag er nog wel 130 km/h gereden worden.

Autobahn


Binnenkort wordt autorijden op de Nederlandse snelwegen weer een beetje minder leuk. Om het stikstofprobleem aan te pakken werd er al gesproken over een mogelijke verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h op alle Nederlandse snelwegen. Nu blijkt dat de coalitie eruit is en dat deze verlaging een onderdeel is van het voorlopige pakket aan maatregelen om de stikstofuitstoot terug te schroeven. Wat de overige maatregelen zijn, horen we woensdag als premier Rutte het hele pakket bekendmaakt.

Doorschemeren

Klaas Dijkhoff van de VVD laat in een interview doorschemeren dat er dingen in het akkoord zitten waar hij niet blij van wordt. Even daarvoor maakte hij duidelijk dat hij niet te spreken is over een verlaging van de maximumsnelheid, maar dat hij er vooral alles aan heeft gedaan om de bouw weer op gang te brengen. Deze ligt door de stikstofcrisis stil.

Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft berekend dat een verlaging van de maximumsnelheid naar 100 km/h de stikstofuitstoot precies genoeg verlaagt om de bouw weer van start te laten gaan. Maar dit geldt alleen voor de korte termijn. Op lange termijn zijn er meer maatregelen nodig om een nieuwe stikstofcrisis te voorkomen. De invoering van de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h zou tussen 1 januari en 1 april 2020 kunnen plaatsvinden.

De coalitie wil de automobilist wel een beetje tegemoetkomen. Daarom is er het akkoord gekozen voor een compromis: de verlaging van de maximumsnelheid geldt alleen tussen 6:00 en 19:00. Buiten die tijden mag er wel 130 km/h gereden worden, maar alleen op wegen waar dat nu ook al mag.

Praktijk

Of de verlaging van de maximumsnelheid in de praktijk een positieve uitwerking zal hebben, is nog maar de vraag. Het bedrijf Flitsmeister berekende aan de hand van hun gebruikersdata dat er in de praktijk heel weinig 130 kilometer per uur gereden wordt. In slechts 6% van alle ritten wordt 130 km/h aangetikt. Vooral tijdens drukkere periodes blijkt het moeilijk om die snelheid te halen. Volgens de appmakers komt de totale stikstofbesparing dan ook uit op slechts 0,34%.