De aandelenkoers van Tesla maakte vandaag even een snoekduik na een reportage van CNBC. De productieproblemen in de 'Gigafactory' zouden erger zijn dan gedacht. Sommige accupakketten worden naar verluidt met de hand in elkaar gezet omdat de automatisering nog niet op orde is.

Tesla Gigafactory


CNBC zegt met een aantal voormalig medewerkers te hebben gesproken. Die beweren dat het met de hand assembleren van batterijmodules (een machine is veel nauwkeuriger) tot gevaarlijke situaties kan leiden, zoals kortsluiting in de auto of zelfs brand. Daarbij zeggen medewerkers dat Tesla in allerijl Panasonic-personeel heeft ingevlogen (Tesla werkt samen met de Japanse elektronicagigant) om de productie op te schalen. Bovendien zouden de kwaliteitscontroleurs niet genoeg ervaring hebben om hun taak fatsoenlijk te kunnen uitvoeren.

Misleidend

De Tesla-medewerkers beweren dat ze hun zorgen bij het management hebben neergelegd, maar dat van daaruit geen reactie is gekomen. Tesla zelf noemt de reportage van CNBC "misleidend en extreem slecht geïnformeerd". Volgens het bedrijf is de suggestie dat het niet geteste of onveilige batterijen in zijn auto's inbouwt belachelijk. Feit is overigens wel dat een groot deel van de productieproblemen met de Model 3 met de batterijen te maken hebben. Dat heeft Tesla ook toegegeven.

Uitgesteld

De Model 3-productie gaat op z'n zachtst gezegd niet van een leien dakje. Het doel was in eerste instantie om in december 2017 al 5000 Model 3's per week te bouwen. Dat doel werd na het derde kwartaal doorgeschoven naar maart 2018 en is nu wederom uitgesteld naar juni 2018. Tesla moet de productie van de Model 3 snel op orde krijgen, want het merk heeft ruim 400.000 orders voor het compacte model. In het laatste kwartaal van 2017 wist Tesla er niet meer dan 2425 te bouwen, na 260 in het derde kwartaal.