Citroën werkt nu alweer aan verbeterde C5 X plug-in hybride
De inkt van Citroëns persbericht over de C5 X is nog niet droog en het duurt nog liefst een klein jaar voordat de eerste exemplaren bij de dealer staan, of in Citroëns ontwikkelingscentrum werken de techneuten al aan de verbeterde versie van de fonkelnieuwe crossover.
De C5 X werd eerder deze week gepresenteerd en dat mag je ‘in een vroeg stadium’ noemen. De productie van de crossover gaat namelijk pas na de zomer van start. De fabrikant houdt rekening met oktober als eerste maand voor de bouw van de kakelverse C5 X. Vervolgens duurt het nog eens een maand of drie voordat de eerste exemplaren de Citroën-showrooms in Europa binnenrijdt. De marktintroductie ligt dus nog een maand of tien voor ons.
1.6 PHEV
Bij de marktintroductie is de C5 X direct als plug-in hybrideversie leverbaar. Het gaat om de bekende aandrijflijn, zoals we die ook in de C5 Aircross zien en in de producten van zustermerken Opel (Grandland X), Peugeot (3008) en DS (9) tegenkomen. Het gaat om de 1,6-liter viercilinder met een elektromotor. Door de 181 pk van de benzinemotor en de 80 kW van de elektro-installatie is de hybride-aandrijflijn goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Het koppel bedraagt 320 Nm. Op puur elektrokracht kan de C5 X zo’n 50 km ver rijden en dat tot een snelheid van maximaal 135 km/h. Daartoe beschikt de stekkerversie over een 200V Lithium-ion batterij met een capaciteit van 13,2 kWh.
Zeg nooit nooit
De trekkracht van de PHEV wordt via de voorwielen op de weg overgebracht. Op de vraag aan Citroëns CEO Vincent Covee of er ook een vierwielaangedreven C5 X komt, zegt de topman: “Het is technisch mogelijk, maar we kiezen er voorlopig niet voor. Zeg nooit nooit, maar op dit moment is een vierwielaangedreven versie uitgesloten”. De vierwielaandrijver zou dan een elektromotor op de achteras krijgen om alle wielen aan te drijven.
Is het relevant?
Binnen het concern is een dergelijke aandrijflijn in twee configuraties beschikbaar, een met 300 pk en een met 360 pk (Peugeot 508 PSE). Zou je bij een topmodel als de C5 X niet ook de krachtigste aandrijflijn van het concern verwachten? “We moeten kijken of iets relevant is. We zitten niet in een race van het hoogste vermogen. In de huidige configuratie (voorwielaangedreven met 225 pk, red.) is de C5 X comfortabel en dynamisch. Uiteraard kijken we verder, kijken we hoe we de aandrijflijn kunnen laten evolueren. Meer vermogen is mogelijk, maar we kijken ook naar een grotere elektrische actieradius. De elektrische range is belangrijker dan veel meer systeemvermogen. We zullen gedurende de levenscyclus modificaties aan de aandrijflijn doorvoeren om dat doel te bereiken.”
Vertrouwen in dieselauto weg
Citroën levert de C5 X vanaf de marktintroductie ook met niet-geëlektrificeerde benzinemotoren. Diesels staan niet op het programma. Volgens Covee is het consumentenvertrouwen in een oliegestookte auto weg. De restwaardes van dieselauto’s zijn heel lag, stelt hij. “Enkele jaren geleden was meer dan 80% van de autoverkoop nog een dieselmodel. Voor de komende jaren zal het aandeel op 15 tot 20% liggen. De zakelijke rijders stappen massaal over op plug-in hybridemodellen”, aldus Covee.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken