Presenteert Citroën met de C4 Aircross zijn derde SUV in iets meer dan een jaar tijd? Ja en nee. Ja, want een nieuw naamplaatje. Nee, want het is niet echt een compleet nieuw model.


De C4 Aircross, die het naamplaatje van de hertekende Mitsubishi ASX overneemt, is niets meer of minder dan een verlengde uitgave van de C3 Aircross. Het model is twaalf hele centimeters langer dan de C3 Aircross. Dat maakt hem 4,27 meter lang. De wielbasis is met 5,5 cm toegenomen, zodat de lengtewinst voortkomt uit de combinatie van een gegroeide asafstand en een grotere achteroverhang. De extra lengte komt de bewegingsvrijheid op de achterbank en de bagagecapaciteit ten goede.

LEES OOK: CITROEN C3 AIRCROSS

Grand

Vanwege het verschil in maatvoering is door Citroën gekozen voor een aparte naamgeving van het model. De Fransen hadden kunnen kiezen voor ‘Grand’ in de naam van de verlengde uitgave, zoals de fabrikant ook bij de Picasso (inmiddels Space Tourer genaamd) het verschil in wagenlengte aangeeft, maar het bedrijf wil een duidelijke scheiding tussen de twee. Maar in dit geval is de korte versie alleen voor Europa en de lange versie alleen voor China. Er zijn geen plannen om de C4 Aircross ook in Europa te gaan leveren. De fabrikant stelt dat het korte model voldoet aan de Europese smaak. Van het model dat in samenwerking met Opel (Crossland X) is ontwikkeld, zijn sinds oktober al meer dan 70.000 exemplaren verkocht.

Wuhan

Citroën presenteert de C4 Aircross later deze week op de autoshow in Beijing. Hij zal vervolgens in Wuhan in productie gaan. Binnen het Chinese leveringsprogramma krijgt de C4 Aircross een plaatsje tussen de niet in Europa geleverde C3-XR en de binnenkort in Nederland te verwachten C5 Aircross, die zijn Europese debuut op de Autosalon van Parijs beleeft.