Citroën heeft een nieuw logo! En het is een … paasei?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fpexels-omran-jamal-17609.jpg)
Citroën onthult vandaag een nieuw logo. Nee wacht, opnieuw … Citroën onthult vandaag een nieuwe corporate identiteit, moeten we zeggen. Eentje die spannend, dynamisch, vers en gedurfd is, zo schrijft het merk. Alleen lijkt Citroën een andere definitie te hebben van spannend, dynamisch, vers en gedurfd, want het fonkelnieuwe beeldmerk is gewoon het oorspronkelijke Citroën-logo uit 1919. Het enige verschil is dat de chevrons dikker zijn geworden, waardoor het ovale logo ons meteen deed denken aan een paasei. Sorry, Citroën.
Het Franse merk geeft zelf overigens ook toe dat het dynamische nieuwe logo een herinterpretatie is van het door André Citroën ontworpen origineel. Autoliefhebbers kennen het verhaal ongetwijfeld. Voordat Citroën met de productie van auto’s begon, maakte de fabriek speciale tandwielen met een kepervertanding. Citroën had het patent ervoor in Polen gekocht. Tandwielen met een v-vormige vertanding zijn stil en trillingsvrij. Het Citroën-logo verwijst daarnaar.
Nieuwe Citroën-logo debuteert deze maand op concept car
Deze nieuwe variant van het bekende beeldmerk debuteert deze maand nog op een studiemodel van Citroën. Daarna wordt-ie ook op productieauto’s toegepast. In de afgelopen paar jaar hebben vrijwel alle fabrikanten hun logo’s aangepast. Voorheen zat er vaak een 3D-element in, een suggestie van hoogte, maar nu zijn vrijwel alle emblemen plat en vlak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fb3d5c6b7c6b0c54ab807c49aaec903a2f27a6c9d.png)
Dat heeft te maken met het feit dat de meeste mensen websites en e-mails op hun telefoon lezen. Kennelijk komen simpele 2D-graphics, zonder al te veel details, daarop beter uit.
Dit is waarom Polestar nú pas auto’s mag verkopen in Frankrijk
Tien verschillende beeldmerken in honderd jaar
Citroën heeft in de afgelopen eeuw tien min of meer verschillende logo’s gehad. De grootste veranderingen vonden plaats in 1959, toen de chevrons een heel scherp randje kregen, en in 2009, toen de dubbele v’s juist wat meer afgerond werden en een 3D-effect meekregen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F8072117bfea736b08f48d2935022641d9408265b.png)
Dat laatste werd zeven jaar later flink afgezwakt en verdwijnt nu dus helemaal. Overigens heeft Citroën er ook een nieuwe slogan bij bedacht: Nothing Moves Us Like Citroën. Beetje vaag, maar concreter dan Inspired by You.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd