Plafondairbag Citroën heeft geen toekomst
Citroën geeft zo goed als zeker geen vervolg aan de bijzondere positionering van de passagiersairbag, zoals te vinden in onder andere de C4 Cactus. Volgens een hooggeplaatste functionaris van Citroën brengt de positie een belangrijk nadeel met zich mee.
Voor de C4 Cactus had Citroën een wild idee. De autofabrikant wilde een minimalistische auto wat betreft het aantal componenten en het gewicht. Het idee ontstond om de vijfdeurs hatchback geen dashboard te geven, zoals je kunt horen in een aflevering van Sjoerds Weetjes. Vanwege het ontbreken van een dashboard moest er een alternatief voor de plaats van de passagiersairbag worden gevonden. Een ingenieur opperde dat het veiligheidsitem dan tegen het dak geplaatst moest worden. Hoewel Citroën de C4 Cactus wel een traditioneel dashboard gaf, hield het merk wel vast aan de positie van de passagiersairbag.
Berlingo, Combo en Rifter
De airbag bevindt zich aan de passagierszijde onder de dakhemel. Indien het luchtkussen nodig is om de voorste passagier te beschermen, komt het veiligheidsitem door de dakhemelbekleding naar buiten. De C4 Cactus is niet het enige Citroën-model met de airbag tegen het dak. De Berlingo heeft hem op dezelfde plek. En met de Berlingo ook de Partner en Rifter van Peugeot en de Combo van Opel. Voor deze bedrijfswagens koos de fabrikant voor de positie omdat het ontbreken van het veiligheidsitem in het dasboard ruimte biedt voor extra en grote bergvakken aan de passagierszijde van het dashboard.
Inefficient
De voordelen van de positie van de airbag zijn er voor de consument, maar de fabrikant kampt met een belangrijk nadeel. Tijdens het productieproces moet een medewerker de airbag aan het plafond bevestigen. En die extra handeling kost de fabrikant geld, want één iemand staat in de fabriek airbags te monteren. Citroën geeft aan dat het efficiënter is als de airbag zich alleen nog in het dashboard bevindt. Dat wordt namelijk door een toeleverancier opgebouwd. De producent levert vervolgens het onderdeel als één geheel bij de fabriek aan, waarna het in één beweging in de auto wordt gemonteerd. Dat scheelt voor Citroën zelf één stap. Vandaar dat de kans groot is dat de Fransen geen enkel model meer lanceren met de passagiersairbag tegen het dak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen