Plafondairbag Citroën heeft geen toekomst
Citroën geeft zo goed als zeker geen vervolg aan de bijzondere positionering van de passagiersairbag, zoals te vinden in onder andere de C4 Cactus. Volgens een hooggeplaatste functionaris van Citroën brengt de positie een belangrijk nadeel met zich mee.
Voor de C4 Cactus had Citroën een wild idee. De autofabrikant wilde een minimalistische auto wat betreft het aantal componenten en het gewicht. Het idee ontstond om de vijfdeurs hatchback geen dashboard te geven, zoals je kunt horen in een aflevering van Sjoerds Weetjes. Vanwege het ontbreken van een dashboard moest er een alternatief voor de plaats van de passagiersairbag worden gevonden. Een ingenieur opperde dat het veiligheidsitem dan tegen het dak geplaatst moest worden. Hoewel Citroën de C4 Cactus wel een traditioneel dashboard gaf, hield het merk wel vast aan de positie van de passagiersairbag.
Berlingo, Combo en Rifter
De airbag bevindt zich aan de passagierszijde onder de dakhemel. Indien het luchtkussen nodig is om de voorste passagier te beschermen, komt het veiligheidsitem door de dakhemelbekleding naar buiten. De C4 Cactus is niet het enige Citroën-model met de airbag tegen het dak. De Berlingo heeft hem op dezelfde plek. En met de Berlingo ook de Partner en Rifter van Peugeot en de Combo van Opel. Voor deze bedrijfswagens koos de fabrikant voor de positie omdat het ontbreken van het veiligheidsitem in het dasboard ruimte biedt voor extra en grote bergvakken aan de passagierszijde van het dashboard.
Inefficient
De voordelen van de positie van de airbag zijn er voor de consument, maar de fabrikant kampt met een belangrijk nadeel. Tijdens het productieproces moet een medewerker de airbag aan het plafond bevestigen. En die extra handeling kost de fabrikant geld, want één iemand staat in de fabriek airbags te monteren. Citroën geeft aan dat het efficiënter is als de airbag zich alleen nog in het dashboard bevindt. Dat wordt namelijk door een toeleverancier opgebouwd. De producent levert vervolgens het onderdeel als één geheel bij de fabriek aan, waarna het in één beweging in de auto wordt gemonteerd. Dat scheelt voor Citroën zelf één stap. Vandaar dat de kans groot is dat de Fransen geen enkel model meer lanceren met de passagiersairbag tegen het dak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver