Als er nou één Citroën die Airbumps wel kan gebruiken, dan is het deze C3 WRC. Want in zijn strijd om het Wereldkampioenschap Rally zal hij wel wat gevaarlijkers tegenkomen dan langzaam zijn richting op rollende winkelkarretjes.

citroencitroen


Maar de C3 WRC heeft ze niet. Vooruit, we begrijpen het. Tegen een meervoudige koprol op de Col de Turini helpt alleen een FIA-gecertificeerde rolkooi. Want inderdaad, ook al noemt Citroën de C3 WRC vooralsnog een studiemodel, we gaan het apparaat volgende jaar gewoon terugzien op wereldwijde rallyproeven.

WRC-reglement

Citroëns nieuwste rallywapen debuteert in januari tijdens de Rally van Monte Carlo, met onder de motorkap ongeveer 380 pk uit een 1,6 liter viercilinder turbomotor (de 1.6 uit de huidige DS3 zit iets boven de 300 pk). De vermogenstoename is te danken aan een nieuw WRC-reglement, dat de koningsklasse van de rallysport aantrekkelijker moet maken.

LEES OOK: TOP 11 - MEEST SUCCESVOLLE RALLYWAGENS OOIT

Zo zijn elektronische differentiëlen nu toegestaan, mogen de deelnemende auto's 25 kg lichter zijn en krijgen de constructeurs meer vrijheid om te experimenteren met de aerodynamica. De achterspoiler mag vanaf 2017 bijvoorbeeld een stuk groter zijn en hetzelfde geldt voor de breedte en lengte van de nieuwe generatie WRC's.