Chrysler krijgt boete van 300 miljoen voor mini-dieselgate
Drie medewerkers van Chrysler zijn aangeklaagd voor samenzwering tegen de ‘Clean Air Act’, de federale wet voor de luchtkwaliteit in de Verenigde Staten. Chrysler sjoemelde met zijn dieselauto’s om ze schoner te laten lijken.
Dit volgt vijf jaar nadat Volkswagen schuld bekende na zijn eigen emissie-affaire die de boeken inging als dieselgate. Volkswagen heeft sindsdien 30 miljard euro betaald als gevolg van het schandaal.
Chrysler legt schuldbekentenis af voor gesjoemel met dieselauto’s
Afgelopen juni bekende Chrysler schuld op het gebied van criminele samenzwering. Na jarenlang onderzoek van justitie naar diesel-emissie fraude moet het dochterbedrijf van Stellantis nu 300 miljoen euro betalen. Eerder sloeg het bedrijf een pleidooiovereenkomst met justitie waarin het akkoord ging met een boete van meer dan 96 miljoen euro. Daarnaast zou het ruim 200 miljoen euro verbeuren. Bovendien geldt er drie jaar lang een periode van ‘organizational probation’. Een voorwaardelijke straf.
Drie jaar lang onderzoek naar dieselfraude
“De boete van 300 miljoen dollar is het resultaat van een uitputtend driejarig onderzoek. Deze oplossing laat zien dat justitie zich inzet om zakelijke overtreders verantwoordelijk te houden voor het misleiden van regelgevers”, aldus assistent van de federale openbaar aanklager, Todd Kim over de mini-dieselgate.
Chrysler heeft eerder al een burgerlijke straf van 311 miljoen euro betaald. Daarnaast heeft het bedrijf meer dan 180 miljoen euro in compensatie moeten betalen aan 63000 mensen die een groepsvordering aanspande tegen het bedrijf omtrent het gesjoemel met de diesels. De autofabrikant moet een intern onderzoek doen naar de naleving van de Clean Air Act evenals inspectie en testprocedures binnen het bedrijf.
Volgens Justitie heeft het dochterbedrijf van Stellantis “bedrieglijke” software features in de auto’s geïnstalleerd om de regelgeving te misleiden en op frauduleuze manier de dieselvoertuigen aan de verplichte eisen te laten voldoen.
Vergelijkbaar met Volkswagens schandaal rondom diesel
Chrysler maakte dus net als Volkswagen gebruik van frauduleuze software om zijn dieselauto’s schoner te laten lijken. Volkswagen gebruikte tussen 2008 en 2015 namelijk software die kon herkennen dat er een emissietest werd uitgevoerd. Wanneer een dergelijke test plaatsvond verhoogde de boordcomputer de inspuiting van ureum in de uitlaatgassen. Daardoor nam de hoeveelheid stikstofoxide af waarmee de auto wel aan de regels voldeed.
Nieuwe details dieselgate: ‘Volkswagen-top wist al langer van gesjoemel’
Volkswagen stopte deze software in ruim 11 miljoen(!) auto’s wereldwijd. Geen wonder dat het verschil in de boetes tussen Chrysler en Volkswagen voorlopig zo groot is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Stellantis legt productie elektrische Fiats en Maserati’s wéér stil
-
‘Europees beleid dwingt merken tot overlevingsstrijd en China wint’
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Dit is de krachtigste diesel-occasion van Nederland
-
‘Accijnskorting op benzine en diesel blijft ook in 2025 gelden’
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom