Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 5 jan 2022

Chrysler komt terug en moet met de tijd mee

Het ooit zo roemruchtige Chrysler laat eindelijk weer eens een nieuwe auto zien. Niet met een moddervette V8 in de neus, maar met een muisstille elektrische aandrijflijn.

Hoewel Chrysler bij de wat oudere autoliefhebber heel veel herinneringen oproept, is de kans groot dat de jongere generatie het merk zo goed als niet kent. Het levert in eigen land enkel nog de Pacifica en 300C, beide tamelijk verouderde modellen. Maar het merk, dat onderdeel is van Stellantis, maakt zich op voor een compleet nieuwe toekomst. Dat doet het op de CES concreet met een nieuwe concept car.

STLA

Die is, zoals je wel kunt verwachten, volledig elektrisch. Hij draagt de naam Airflow, is een crossover en moet in 2025 op de markt verschijnen. Het model zal gebouwd worden op een van de STLA-platformen, waar Stellantis momenteel aan werkt. Het zijn platformen bedoeld voor elektrische voertuigen. Die naam Airflow is trouwens historisch verantwoord: in de jaren 30 bouwde de Amerikaanse fabrikant al eens een Airflow.

Heel veel informatie over de aandrijflijn deelt de fabrikant nog niet. De Airflow heeft nu twee elektromotors die beide een vermogen van 150 kW (204 pk) hebben, maar sterkere units zijn in de toekomst mogelijk. Wat de capaciteit van de batterij is, is eveneens niet duidelijk. Wel spreekt Chrysler van een bereik dat tussen de 563 en 644 kilometer ligt.

Cayenne

Het ontwerp van de Airflow is redelijk generiek maar niet per se onaantrekkelijk. De achterzijde heeft zelfs opvallend veel weg van een Porsche Cayenne, mede door de smalle ledstrip die de iets grotere achterlichtunits met elkaar verbindt. Opmerkelijk is wel hoe productierijp de auto er al uitziet. Chrysler laat niets los over de afmetingen van de auto, maar wie binnen de Stellantis-familie kijkt ziet mogelijk enige overeenkomsten met de DS 4. Van die 4,4 meter lange crossover komt binnen afzienbare tijd ook een volledig elektrische versie.

Hoewel Chrysler op dit moment dus maar weinig toevoegt aan het Stellantis-gamma, heeft het merk grootste plannen. Sowieso kondigt het vandaag aan dat het per 2028 enkel nog volledig elektrische voertuigen bouwt. Ook stelt de autobouwer dat het ‘in de voorhoede zal dienen terwijl Stellantis transformeert om schone mobiliteit en ‘verbonden’ klantenervaringen te bieden’.

Eigen camera

Dat betekent dat de Airflow ook vol zit met nieuwe technologie. De STLA SmartCockpit bevat meerdere schermen. Niet alleen voor de bestuurder, ook voor de bijrijder en achterpassagiers. Elk scherm is volgens de autobouwer een ‘gepersonaliseerde ruimte’ om toegang te krijgen tot de digitale wereld. Ook heeft elke stoel een ingebouwde camera. Daarmee kan elke passagier individueel deelnemen aan videogesprekken. Over-the-air-updates houden het geheel constant bij de tijd.

Het is dus nog even wachten op de Chrysler Airflow, want de auto staat pas in 2025 definitief op de markt. Daarna zal het spoedig nieuwe elektromodellen introduceren, want vanaf 2028 levert het enkel nog EV’s.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.