Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
De Nürburgring is de plek voor veel autofabrikant om hun auto aan de tand te voelen en met een record direct aandacht te krijgen. Xiaomi deed dat al eerder met een prototype, maar nu zet het ook met een productieversie van de SU7 Ultra een indrukwekkende tijd neer.
Oktober 2024 dook er een video op van een SU7 die op de ring een tijd van 6:46.874 neerzette. Daarmee was hij een fractie sneller dan een Pagani Zonda R. Een belangrijke kanttekening bij deze supersnelle tijd is dat de race-Xiaomi gebouwd is door de Britse motorsportontwikkelaars van Prodrive. De auto was dus een protoype.
Xiaomi SU7 Ultra op Nürburgringhet spr
Nu is Xiaomi dus terug op de Nürburgring. Ditmaal wel met een productieversie. Met een tijd van 7:04.957 is de SU7 Ultra sneller dan een Rimac Nevera en Porsche Taycan Turbo GT.
De budget-powersedan uit China haalde op het circuit een topsnelheid van 346 kilometer per uur en daarmee is het de snelste productiesedan ooit. Zelfs als we brandstofmodellen meetellen.
Nürburgring: dit kost een rondje en dit moet je betalen als je crasht
De Xiaomi SU7 Ultra heeft dan ook 1.548 pk en 1.770 Nm aan koppel. Hij sprint van 0 naar 100 km/h in 1,98 seconden. Dit alles is te danken aan drie elektromotoren die gekoppeld zijn aan een 93,7 kWh-accupakket. Lichtgewicht is de EV bepaald niet, volgens de Chinese registraties weegt hij 2.360 kilogram.
Rijtest Rimac Nevera
Vooralsnog is de Xiaomi SU7 – en dus ook de Ultra – niet leverbaar in Nederland. De hypercar die hij versloeg, kun je wel in ons land bestellen. Hoe krankzinnig snel die Rimac Nevera is, laat Autovisie-redacteur Dries van den Elzen in onderstaande video zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?
-
Met Mercedes CLA Shooting Brake rijd je zonder te laden naar Stuttgart