Het vermogende Chinese autoconcern Geely - moederbedrijf van Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus, Proton en London Electric Vehicle Company - heeft Wayne Burgess weggesnoept bij Jaguar. Burgess krijgt de supervisie over honderd Geely-ontwerpers en krijgt een bepalende rol in het design van producten van het Geely-concern.

Staat van dienst

Burgess studeerde van 1988 tot 1992 aan de Coventry University. Hij volgde er onder meer een bachelor in industrial design and transportation. Van 1992 tot 1995 was hij werkzaam als senior designer bij LTI Carbodies en vanaf 1995 tot 1997 bij Omni Design als design manager. In 1997 tekende hij een contract bij Jaguar Land Rover. Daar was hij tot 1999 in dienst als ontwerper. Van 1999 tot 2001 was hij de senior design manager van Aston Martin Lagonda. Zijn doorbraak bij Jaguar kwam in 2001 toen hij chief designer en designdirecteur werd. Maar liefst zeventien jaar liep hij er rond. In de laatste jaren als Production Studio Director & SVO Projects. Burgess speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Jaguar F-Type, Jaguar F-Pace en de volledig elektrische Jaguar I-Pace.

Nieuwe designstudio in Coventry: Geely Design UK

Burgess was een van de kanshebbers om Jaguar-designbaas Ian Callum (64) op te volgen. Uiteindelijk besloot hij toch om aan de slag te gaan bij Geely Auto Group. Burgess krijgt de leiding over een nieuw te openen designfaciliteit van Geely in Coventry, gelegen in het Verenigd Koninkrijk. Zijn officiële functie luidt Head of Design en Vice President Geely Design UK. In zijn nieuwe rol krijgt hij de leiding over honderd Geely-ontwerpers. Het team wordt werkzaam voor Volvo, Lotus, Lynk & Co en zelfs Proton (Maleisië). De nieuwe designstudio vormt een aanvulling op de al bestaande designcentra van Geely, gelegen in Shanghai, Göteborg, Barcelona en Los Angeles.