Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 19 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

China en Amerika bouwen samen opvallende Ferrari-killer

Een van de grootste autofabrikanten van China, ‘FAW’, gaat de samenwerking aan met het Amerikaanse Silk EV. De bedrijven ontwikkelen een hypercar die ons merken als Ferrari, Lamborghini en Pagani moet doen vergeten.

De Hongqi S9 wordt gebouwd in China maar verkocht in de Italiaanse regio Emilia-Romagna, beter bekend als de ‘Motor Valley’. De productieversie ga je voor het eerst zien tijdens de Milan Design Week.

Italiaans design met Chinese en Amerikaanse roots

De eerste auto van Silk-FAW is ontworpen door Walter De Silva. Ook auto’s als de Alfa Romeo 156 en Lamborghini Egoista komen uit zijn hand. De fabrikanten uit China en Amerika proberen met deze Italiaanse desgintaal hypercar kopers bij bijvoorbeeld Ferrari weg te snoepen.

Hongqi H9, China, Amerika, hypercar
(Afbeelding: Silk-FAW)

Op papier doet de Hongqi S9 in ieder geval mee met ‘de grote jongens’. Met een 0 naar 100 kilometer per uur sprint van 1,9 seconden en een topsnelheid van 400 kilometer per uur, is het qua prestaties een echte hypercar.

Giles Taylor aangesteld als nieuwe designbaas FAW

De aandrijflijn levert een systeemvermogen van 1.400 pk. De krachtcentrale bestaat uit een turbo geblazen 4,0-liter V8 geholpen door twee elektromotoren.

Een Ferrari-killer van een Chinees staatsbedrijf

Ook deze Hongqi S9 wordt – evenals veel andere hypercars – in beperkte oplage geleverd. In totaal worden er 99 exemplaren gebouwd. Het Chinese bedrijf heeft zelfs het ambitieuze doel om in 2030 één miljoen auto’s van de FAW Group te verkopen. Eerder liet de fabrikant al weten 400.000 verkochte auto’s als doel voor volgend jaar te stellen.

Hongqi H9, China, Amerika, hypercar
(Afbeelding: Silk-FAW) (Afbeelding: Silk-FAW)

Wanneer je een auto van de FAW Group koopt als de ‘Ferrari-concurrerende’ Hongqi H9 spek je indirect de Chinese staatskas. First Automobile Works (FAW) is in handen van de Chinese overheid. Of potentiële kopers van de hypercar het een probleem vinden of dat zo’n 1,5 miljoen euro omzet per auto het land binnenkomt, zal de toekomst uitwijzen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.