Chevrolet Camaro RS – Geen Ford Mustang
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FASS350_150365375-e1453466306628.jpg)
Als Eldert Groenewoud met zijn Chevrolet Camaro RS op pad is, weten voorbijgangers vaak niet wat voor auto het is. Ze denken dat er een Ford Mustang voorbij komt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FASS352_150365401-e1453466323673.jpg)
“De Chevrolet Camaro is de tegenhanger van de Mustang, maar veel zeldzamer. En aangezien er geen logo’s op mijn auto zitten – dat vind ik mooi – begrijp ik de verwarring wel. De Camaro en de Mustang zijn beide zogeheten ‘pony cars’: relatief compacte Amerikaanse sportwagens die zijn ontwikkeld voor de burgerman. Ik vind de lijn ervan echt prachtig. En er zit natuurlijk veel vermogen in, uit zo’n heerlijk romige V8 met een fantastische soundtrack.
Ik heb altijd een zwak gehad voor Amerikaanse auto’s. Niet voor van die enorme slagschepen met gigantische vinnen, maar voor dit soort wagens. Ik ben in 1979 begonnen met een Ford Mustang, waarna ik een Camaro Cabriolet heb gekocht. Helaas heb ik die weg moeten doen, toen ik in 1988 een huis wilde kopen, maar gelukkig kon ik begin jaren negentig deze Chevrolet kopen. Ik heb hem nu dus al vijfentwintig jaar.
Het is een Camaro RS. Dat betekent dat hij zowel van buiten als van binnen sportiever is aangekleed. Hij heeft bijvoorbeeld striping op de carrosserie, verborgen koplampen achter openklappende luikjes, luchtinlaten op de motorkap en extra meters in het interieur. Zijn achtcilinder levert 279 pk, die hij via een tweetraps automaat doorgeeft aan de achterwielen. Het rijden in de Camaro is een sensatie. Hij is erg comfortabel, maar tegelijkertijd ontzettend snel.
Het onderstel van de Chevrolet is niet meer standaard. Ik heb de auto verlaagd, er andere schokbrekers op gezet en een dikkere stabilisatorstang gemonteerd. Zo rijdt hij wat strakker en deint hij niet meer zoveel. Achter in de kofferbak ligt een LPG-tank. Want ik maakt weliswaar erg weinig kilometers – hooguit 2500 per jaar – met een brandstofverbruik van zo’n 1 op 5 is de Camaro absoluut niet zuinig. Ook niet als ik rustig aan doe en er in slaag om de 1 op 6 aan te tikken.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FASS353_150365403-e1453466339774.jpg)
Eigenaar: Eldert Groenewoud (58)
Beroep: leraar in het speciaal basisonderwijs
Auto: Chevrolet Camaro
Bouwjaar: 1968
Geschatte waarde: € 35.000
Gemaakt: 1967 – 1969
Motor: 5,4 liter V8, 279 pk
Topsnelheid: 192 km/h
Toekomstplannen: “De Camaro gaat nooit meer weg, ook niet als iemand er 50.000 euro voor biedt”
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland