De extreme Caterham Seven 620R krijgt een iets geciviliseerder broertje, de 620S, en is binnenkort ook met een langer en breder ‘widebody’-chassis te bestellen.

the-caterham-seven-620-receives-s-pack-and-wider-bodied-chassis-photo-gallery_1the-caterham-seven-620-receives-s-pack-and-wider-bodied-chassis-photo-gallery_1


Hoewel, de 620S is nauwelijks minder extreem dan de 620R. De aandrijflijn is hetzelfde – 310 pk uit een 2,0 liter viercilinder met compressor op een wagengewicht van 610 kg – en staat garant voor een sprinttijd van 3,4 seconden van stilstand naar 100 km/h. Volgens Caterham heeft de 620S echter “comfortverhogende zaken” als een voorruit, een cabriokap, deurtjes, verwarming en met leer beklede (optioneel verwarmbare) stoelen.

"De 620S heeft 'comfortverhogende zaken' als een voorruit en een cabriokap"

Het nieuwe model is meer gericht op straatgebruik. De 620S heeft daarom een handgeschakelde vijfbak in plaats van de meer ‘racy’ transmissie van de 620R. De veren en de dempers van de kersverse Caterham zijn iets comfortabeler afgesteld, maar het sperdifferentieel en de sterke remmen van de 620R blijven behouden. Daarbij heeft de 620S 15 inch lichtmetalen wielen in plaats van de 13 inch grote exemplaren van de 620R.

De 620R en S kunnen nu ook worden besteld met het langere en bredere S5-chassis, zodat ook de wat forsere klanten goed in de Caterham kunnen zitten. Andere voordelen van de toegenomen buitenmaten zijn dat er meer bagageruimte ontstaat en er een grotere benzinetank kan worden gemonteerd voor een grotere actieradius. In Groot-Brittannië kost de Caterham 620S omgerekend 60.191 euro, maar daar komt in Nederland nog BPM overheen.