Carver is terug. Dit maal niet met een tweepersoons auto, maar met een driewielige kantelscooter met elektrische aandrijving. Het nieuwe model moet het gat tussen de auto en tweewielers gaan vullen.


De futuristisch ogende overdekte driewieler heeft wettelijk de status van een brommer. "Wij noemen de nieuwe Carver de scooter plus plus”, zegt CEO Anton Rosier van het in ‘s Gravendeel gevestigde Carver. Het voertuig dat volledig afgesloten kan worden en waarin je echt droog zit, maar dat bij mooi weer ook open kan, is voor het Nederlandse klimaat zeer geschikt benadrukt Rosier. “We zien de Carver vooral als een ideaal voertuig voor in en rond de stad. Je kunt er droog en veilig mee van en naar je werk, ook als je bij nacht en ontij in de verpleging werkt.”


45 km/h

De Carver is tweepersoons en is goedgekeurd als elektrische driewielige scooter. De Carver heeft dan ook een maximumsnelheid van 45 km/h uur en mag door iedereen van 16 jaar en ouder met een scooterrijbewijs gereden worden. De onderdelen voor de Carver die een range van maximaal 100 km heeft, zullen grotendeels in China en Korea gemaakt worden maar de assemblage zal op een nog nader te bepalen locatie in Nederland en in China plaatsvinden.


Online-verkoop

Carver hoopt dit jaar zo’n 500 voertuigen te verkopen en streeft uiteindelijk naar 10.000 stuks in Europa. De verkoop start online maar ook zo snel mogelijk via enkele toekomstige experience-centers. “Daar moeten mensen kennismaken met de vermakelijke rijeigenschappen” zegt Van Den Brink die met zijn broer en vader in 1994 de oorspronkelijke autoversie van Carver bedacht. “Deze elektrische versie is nog meer fun omdat hij altijd onmiddellijk reageert als je gas geeft. En hij kantelt met het DVC-systeem net als de eerste Carver en daardoor is hij wendbaarder dan een motorfiets en bijna net zo stabiel als een auto”.


Pal-V

Het unieke kantelsysteem verkocht men al in licentievorm van het aan onder andere aan het Nederlandse PAL-V dat het gebruikt voor een vliegende auto. “Uiteindelijk hebben we de licenties van veel partijen afgebouwd en vorig jaar weer een nieuwe start gemaakt en hebben we strategische partners gezocht” vult Rosier aan. “Dat werd onder andere de Accel-groep die meerdere fietsenmerken zoals Batavus, Sparta en Babboe bakfietsen heeft. Zo’n fietsenfabrikant kijkt heel anders aan tegen stedelijk vervoer aan, we hebben bijvoorbeeld de breedte teruggebracht naar 88 cm zodat hij nu ook door een deur past.


Oktober

De assemblage moet eind mei starten, de eerste testritten zullen in juni plaatsvinden en de eerste afleveringen zullen medio oktober plaatsvinden, bij de mensen thuis of in experience-center. De nieuwe Carver kost 7500 euro ex BTW. De fabrikant heeft voor de nabije toekomst al ontwerpen voor pickup-en bestelversies voor koeriersdiensten klaar.