Amper vier jaar na de marktintroductie van de Pulsar schrapt Nissan de vijfdeurs hatchback alweer. En daarmee keert Nissan de zogenaamde Golf-klasse alweer de rug toe. Er staat namelijk geen opvolger voor de Pulsar gepland.

nissan pulsarnissan pulsar


Het productie-einde is het gevolg van een beperkt aantal productieplaatsen in de fabriek te Barcelona. In de faciliteit maakt Nissan ook de NV200 en de Navara. Voor de bouw van die modellen heeft Nissan meer capaciteit nodig, te meer omdat de autobouwer op dezelfde productielijn sinds kort voor Renault de technisch identieke Alaskan en voor Mercedes de X-Klasse bouwt, die het drieluik aan pick-ups completeert. De fabriek beschikt over een capaciteit van 200.000 stuks per jaar, waarvan de pick-ups er 120.000 opeisen.

Kleine volumes

De verkoopvolumes van de Pulsar waren niet naar tevredenheid van Nissan. Het had beter gekund, zou men zeggen. Het merk deed er tussen de 30.000 en 40.000 per jaar, een fractie van wat Ford, Peugeot en Opel bijvoorbeeld met respectievelijk hun Focus, 308 en Astra realiseren. Binnen de Europese afzet nam de Pulsar geen Top 5-notering in. In Nederland zijn er tegen de 4000 stuks geleverd, waarvan 661 afgelopen jaar.

nissan pulsarnissan pulsar


Almera

Nissan lanceerde de Pulsar in 2014. Het was voor het eerst sinds het verdwijnen van de Almera jaren daarvoor dat de Japanse autobouwer weer met een hatchback het zogeheten C-segment betrad. Met het model wilde Nissan Toyota in verkoopvolume op de Europese markt passeren, wat direct lukte en zich daardoor het grootste Japanse automerk in Europa mocht noemen.

Voorraad

Hoewel de productie van de Pulsar inmiddels is beëindigd, is de hatchback nog niet uitverkocht. De importeur heeft bij zijn dealers nog zo’n 100 exemplaren staan.