Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 1 mrt 2021
Leestijd: 6 minuten

LIVE: volg hier de onthulling van Car of the Year 2021!

De ontknoping van de belangrijkste autoverkiezing van het jaar is vandaag om 15.00 uur. De Citroën C4, Cupra Formentor, Fiat 500, Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris en Volkswagen ID.3 strijden om de felbegeerde titel ‘The Car of the Year 2021’. Kijk live mee naar de onthulling in Genève.

Foto’s: Autopista

Om klokslag 15.00 uur start onder leiding van de Duitse juryvoorzitter Frank Janssen de officiële ceremonie van de Auto van het Jaar 2021. Op alfabetische volgorde wordt per land de puntenwaardering van de zestig Europese vakjournalisten bekendgemaakt. De Nederlandse inbreng in de verkiezing bestaat uit drie juryleden: Autovisie-hoofdredacteur Jaco Bijlsma, Autovisie en De Telegraaf-redacteur Peter Hilhorst en Gert Wisse als vertegenwoordiger van de ANWB. Bijlsma daarover: “Eind vorige week moest de jury na een intensief testprogramma de voorkeuren inzenden. Een torenhoge favoriet is dit jaar moeilijk aan te wijzen, want er zijn meerdere kanshebbers. De Fiat, de Citroën, de Toyota of toch de Volkswagen?”

Autovisie is grondlegger

De vakjury telt 60 onafhankelijke journalisten uit 22 landen. Ze hebben elk 25 punten te vergeven, aan minimaal 5 auto’s en met een maximum van tien punten per auto. Die maximale score mag eenmaal gegeven worden. Autovisie is grondlegger en een van de negen organiserende titels van de Auto van het Jaar-verkiezing. De eerste titel werd in 1964 uitgereikt aan de Rover 2000. Vorig jaar won de Peugeot 208.

Wat betekent de titel ‘Car of the Year’?

De winnaar is de beste auto van het jaar volgens de vakjury. Daarom moet een auto op alle mogelijke punten goed scoren maar vooral de onderdelen innovatie en value-for-money zijn daarbij zwaarwegend. De titel ‘The Car of the Year’ is een uitstekende graadmeter voor het uiteindelijke (verkoop)succes van een auto. Om te kunnen winnen moet een auto minimaal twaalf maanden op de markt zijn.

Citroën C4

De keuze is reuze bij de Citroën C4, want naast modellen met een benzine- of dieselmotor leveren de Fransen ‘m ook als volledig elektrisch model. Die ë-C4 maakt gebruik van techniek die we al kennen, want de aandrijflijn is identiek aan die van veel andere elektromodellen van PSA/Stellantis. Bovendien is de C4 een hatchback, sedan, coupé én crossover met hogere instap ineen. Genoeg om dit jaar de titel binnen te halen?

Cupra Formentor

Lang werkte Cupra onder de Seat-vlag, zelfs toen het officieel al op eigen benen stond. Onder de merknaam Cupra bracht het nog een tijd sportieve Seat-varianten uit, maar de Formentor is het eerste eigen model van Cupra. De sportieve SUV is er ook in meerdere smaken. Zo zijn er verschillende plug-in hybrides, is er een 310 pk sterke viercilinder én komt de Formentor met de vijfcilinder van Audi ten tonele. Dat de Cupra Formentor écht een sportieve SUV is, bewees hij vorig jaar tijdens de Autovisie Supertest.

Fiat 500E

Hij lijkt op zijn voorganger maar is totaal nieuw én volledig elektrisch. Het iconische kleintje, de New 500 E zoals hij nu officieel heet, is zeker een kanshebber op de titel. Hij presteert heel goed en is een van de leukste, nieuwe kleine elektrische auto’s van het moment. Bovendien is hij in deze vorm flink gegroeid en een volwassen supermini geworden. De nieuwe 500 E is er zoals we gewend zijn als hatchback en cabrio, maar er is ook een derde carrosserie-variant voor dit elektromodel: de 3+1, die een extra deurtje aan de kant van de bijrijder heeft. Bovendien is de 500 E er in twee vermogensgradaties. De instapper die 24.900 euro kost, heeft een motor van 95 pk in combinatie met een accu van 24 kWh en komt daarmee maximaal 180 km ver volgens de WLTP-meetmethode. De sterkere variant heeft 118 pk met een accu van 42 kWh, kost 3700 euro meer maar haalt dan ook maximaal 330 km op een acculading.

Land Rover Defender

De nieuwe Land Rover Defender was zonder twijfel een van de revolutionairste modellen van vorig jaar. Want de iconische Defender werd na dik 70 jaar éindelijk uitgezwaaid. De nieuwe lijkt in (bijna) niets op de oude maar is nu vooral een technisch geavanceerde luxe SUV en opnieuw de offroad Koning. Hij boekte echter de grootste winst in de geasfalteerde wereld want hij is beschaafder en dynamischer dan ooit. Het is nu een van de Land Rovers, terwijl zijn voorganger een klasse apart was. Dat hij ook bij de tijd is, toont hij aan met moderne hybride motoren,  er is zelfs een plug-in hybride. Als vanouds is hij er in een korte en lange vorm die bij Land Rover traditioneel 90 en 110 noemen.

Skoda Octavia

De Volkswagen Groep vernieuwde vorig jaar het complete C-segment. Naast de nieuwe Seat Leon, Audi A3 en Volkswagen Golf stelde het ook de nieuwe Skoda Octavia voor. En dat is misschien wel de aantrekkelijkste van dat stel. Omdat Volkswagen door de ontwikkeling van elektrische auto’s flink moest besparen op de reguliere modellen, maken de auto’s grotendeels gebruik van dezelfde techniek. Dat kenden we al van vorige generaties, maar met name het interieurs en materialen staan de auto’s nu nog dichter bij elkaar. De Octavia is tegelijkertijd het voordeligste, maar ook verreweg het ruimste model van het kwartet. Een normale maar zeer buitengewoon goed gebouwde auto, helaas niet echt innovatief.

Skoda richt zich na Enyaq op stadsauto en ‘elektrische Octavia’

Toyota Yaris

De tijden dat de Toyota Yaris saai en voorspelbaar was, zijn voorbij. Met de vierde generatie gooide de fabrikant het over een andere boeg. De hybride-aandrijflijn bleef en werd verfijnd, maar de rest van de auto ging flink op de schop. Het nieuwe TNGA-platform van Toyota moest ervoor zorgen dat de ‘Bejaris’ leuker was dan ooit, in combinatie met een stoer en fris uiterlijk. Alsof dat nog niet genoeg was, presenteerde het ook de GR Yaris: een waanzinnig homologatiemodel met de sterkste driecilinder ooit, vierwielaandrijving én twee sperdifferentiëlen. Voor veel liefhebbers was dat de auto van het jaar, maar hoe denkt de jury van Car of the Year over de reguliere Yaris? Om 15:00 hoor je het!

Volkswagen ID.3

Waar de GR Yaris de liefhebber op de banken kreeg, deed de ID.3 dat eigenlijk met de complete autowereld. De ID.3 was een langverwacht model, want daarmee trapte de Volkswagen Groep vorig jaar haar enorme elektro-offensief af. Z’n ontwikkeling en komst ging zeker niet zonder slag of stoot, maar in de zomer van 2020 stond-ie wél op de markt. En wat bleek: de ID.3 was als elektrische auto geslaagd, met goede rijeigenschappen, een acceptabele range en prima prestaties. Hij sloeg ook flink aan in ons land, want de Volkswagen ID.3 was de bestverkochte elektrische auto van vorig jaar. Of hij daarom ook de auto van het jaar moet worden?

Op de website van de organisatie https://www.caroftheyear.org/ is alle informatie over de verkiezing, jury en de zeven finalisten te vinden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.