Tesla slaat terug: camera’s niet actief buiten Verenigde Staten
China liet onlangs weten bang te zijn voor spionage door de camerasystemen in auto’s van Tesla. De Amerikaanse autofabrikant maakt nu – nogmaals – duidelijk dat die angst ongegrond is.
Tesla schrijft op het Chinese medium Weibo dat de uitgebreide camerasystemen, die fungeren als dashcam en interieurcamera, niet werken buiten de Verenigde Staten. “Zelfs in Amerika kunnen autobezitters zelf beslissen of ze het systeem gebruiken of niet. Elke Tesla is uitgerust met een beveiligingssysteem van de hoogste orde om de privacy van gebruikers te waarborgen”, zo schrijft het.
Verbod op Tesla
Een belangrijke mededeling, want Tesla wordt er momenteel van verdacht als spionagemiddel tegen de Chinese overheid te werken. Dat nieuws kwam eind maart naar buiten. Verschillende bronnen vertelden persbureau Reuters toen dat het Chinese leger Tesla’s de toegang naar militaire faciliteiten en complexen verbiedt.
China verbiedt militairen en ander personeel bezit en gebruik van Tesla
De Chinese overheid en defensie zouden bezorgd zijn over de veiligheidscamera’s op auto’s van Tesla, die gevoelige informatie zouden vastleggen. Andere media schreven dat de maatregelen zelfs nog verder zouden gaan. Wall Street Journal schreef bijvoorbeeld dat militair personeel en werknemers van verschillende staatsbedrijven geen Tesla meer mogen bezitten. Eigenaren zouden niet eens meer in de buurt mogen komen van woningen waar dergelijk personeel in woont.
Stimulans
Elon Musk reageerde toen al direct op de zaak en stelde dat er ‘een sterke stimulans’ is om auto’s niét als spionagemiddel te gebruiken. “Als we auto’s zouden gebruiken om in China of waar dan ook te spioneren, worden we direct stilgelegd”, zo stelde Musk.
China’s inperking op Tesla’s macht in het land past in lijn met de oplopende spanningen met de Verenigde Staten. Het is waarschijnlijk een manier van China om controle te krijgen op buitenlandse bedrijven, waaronder Tesla. De Amerikaanse EV-gigant krijgt bovendien steeds meer concurrentie van Chinese autofabrikanten, als Nio en Geely. “China heeft een scala aan instrumenten om buitenlandse bedrijven zwaar te belasten. De druk kan uit elke richting komen, om welke reden dan ook”, zei Michael Dunne, ceo van adviesbureau ZoZo Go, onlangs tegen Reuters.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30