Callaway shooting brake en andere vette Corvettes
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FAeroWagen.jpg)
Callaway heeft een rijke historie met het verbouwen van Chevrolet Corvettes. In navolging van verschillende excentrieke modellen levert de Amerikaanse tuner nu ook een shooting brake: de AeroWagen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FAeroWagen.jpg)
De Corvette Stingray C7 is standaard al geen onaantrekkelijk model, maar Callaway maakt ‘m nog eens extra bijzonder. De firma heeft bevestigd dat de Stingray AeroWagen, die drie jaar geleden voor het eerst als studiemodel getoond werd, nu daadwerkelijk op bestelling gebouwd wordt.
Eind 2016 kunnen de eerste gelukkige eigenaren hun exemplaar verwachten, gebaseerd op een regulier exemplaar van de C7 Coupé. De verbouwing omvat vooral de montage van een koolstofvezel achterstuk, dat desgewenst ook weer zonder al teveel gedoe van de auto afgehaald kan worden. De kosten bedragen 15.000 dollar (zo’n 13.000 euro), bovenop de aanschafprijs van een Corvette natuurlijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FSledgehammer.jpg)
SledgeHammer
Callaway heeft een indrukwekkende historie. Oprichter Reeves Callaway begon in de jaren zeventig als hobbytuner. Hij schroefde onder meer turbo’s op BMW’s en voerde zo zelfs een Alfa Romeo GTV-6 op. Al snel werd Callaway opgemerkt door Chevrolet, dat via dealers zijn tuningpakketten ging verkopen voor Corvettes.
VIDEO: CHEVROLET CORVETTE Z06 VS. DODGE VIPER SRT
De eerste Callaway-Corvette die echt opzien baarde, was de C4 Callaway Twin Turbo Corvette. Daar kwam namelijk Project SledgeHammer uit voort: dankzij twee turbo’s leverde de 5,7-liter V8 in dit monster meer dan 900 pk en 1000 Nm, waarmee een duizelingwekkende topsnelheid van 410 kilometer per uur kon worden gehaald.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FC13Speedster.jpg)
Speedster
Na uitstapjes met onder meer Land Rover en Mazda kreeg Callaway in 2006 de taak om GT3-raceversies van de Corvette C6 Z06 te bouwen én te runnen. Een stuk opvallender was echter de Callaway C16 die in dezelfde periode verscheen: deze Corvette C6 week met name visueel flink af van de standaardauto en was voorzien van een ruim 650 pk sterke 6,2-liter V8 met supercharger. Vooral als open Speedster met slechts twee piepkleine ruitjes en geen dak is deze Callaway-creatie ons bijgebleven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FC7GT3.jpg)
De firma heeft zich daarna nog gericht op onder meer de vorige generatie van de Chevrolet Camaro en verschillende pickup trucks van General Motors. Inmiddels is Callaway ook druk met de ontwikkeling van een GT3-versie van de C7, die dit seizoen zijn racedebuut maakt op de Europese circuits. Naast de levering van AeroWagens, natuurlijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin DBR22 is eerste van twee V12-roadsters voor Pebble Beach
-
Uitverkochte Bentley Mulliner Batur laat zich zien
-
Deze one-off Porsche 911 uit Taiwan is voor het goede doel
-
Waaghals neemt GP2-auto mee op Tsjechische snelweg!
-
Autovisie Fotoreportage | Sardinië met Aston Martin DBX707
-
Volkswagen ID. Buzz als bizarre camper van tuners
-
Hyperexclusieve Porsche 935 op zoek naar een nieuwe eigenaar
-
Hennessey Venom F5 komt als roadster met bizar veel vermogen
-
Elektrische camper duur? Deze 4 EV’s zijn geschikt voor een daktent
-
Rokers, gooi geen brandende sigaretten uit je auto
-
De Rodin Fzero is een abnormale hypercar voor het circuit
-
Waarom de allerbeste Toyota geen Toyota mocht heten | Sjoerds Weetjes 307