Callaway shooting brake en andere vette Corvettes
Callaway heeft een rijke historie met het verbouwen van Chevrolet Corvettes. In navolging van verschillende excentrieke modellen levert de Amerikaanse tuner nu ook een shooting brake: de AeroWagen.
De Corvette Stingray C7 is standaard al geen onaantrekkelijk model, maar Callaway maakt ‘m nog eens extra bijzonder. De firma heeft bevestigd dat de Stingray AeroWagen, die drie jaar geleden voor het eerst als studiemodel getoond werd, nu daadwerkelijk op bestelling gebouwd wordt.
Eind 2016 kunnen de eerste gelukkige eigenaren hun exemplaar verwachten, gebaseerd op een regulier exemplaar van de C7 Coupé. De verbouwing omvat vooral de montage van een koolstofvezel achterstuk, dat desgewenst ook weer zonder al teveel gedoe van de auto afgehaald kan worden. De kosten bedragen 15.000 dollar (zo’n 13.000 euro), bovenop de aanschafprijs van een Corvette natuurlijk.
SledgeHammer
Callaway heeft een indrukwekkende historie. Oprichter Reeves Callaway begon in de jaren zeventig als hobbytuner. Hij schroefde onder meer turbo’s op BMW’s en voerde zo zelfs een Alfa Romeo GTV-6 op. Al snel werd Callaway opgemerkt door Chevrolet, dat via dealers zijn tuningpakketten ging verkopen voor Corvettes.
VIDEO: CHEVROLET CORVETTE Z06 VS. DODGE VIPER SRT
De eerste Callaway-Corvette die echt opzien baarde, was de C4 Callaway Twin Turbo Corvette. Daar kwam namelijk Project SledgeHammer uit voort: dankzij twee turbo’s leverde de 5,7-liter V8 in dit monster meer dan 900 pk en 1000 Nm, waarmee een duizelingwekkende topsnelheid van 410 kilometer per uur kon worden gehaald.
Speedster
Na uitstapjes met onder meer Land Rover en Mazda kreeg Callaway in 2006 de taak om GT3-raceversies van de Corvette C6 Z06 te bouwen én te runnen. Een stuk opvallender was echter de Callaway C16 die in dezelfde periode verscheen: deze Corvette C6 week met name visueel flink af van de standaardauto en was voorzien van een ruim 650 pk sterke 6,2-liter V8 met supercharger. Vooral als open Speedster met slechts twee piepkleine ruitjes en geen dak is deze Callaway-creatie ons bijgebleven.
De firma heeft zich daarna nog gericht op onder meer de vorige generatie van de Chevrolet Camaro en verschillende pickup trucks van General Motors. Inmiddels is Callaway ook druk met de ontwikkeling van een GT3-versie van de C7, die dit seizoen zijn racedebuut maakt op de Europese circuits. Naast de levering van AeroWagens, natuurlijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault