Huh? Wat? Cadillac komt met vreemde typeaanduidingen
Waarom zou je typeaanduidingen makkelijk maken als het ook moeilijk kan? Audi introduceerde in 2017 een ietwat vreemd systeem van vermogenscategorieën en nu volgt Cadillac met een nog onbegrijpelijkere variant.
Op zich is het systeem van Audi niet zo gek. Het Duitse merk besloot aanduidingen als 3.0 TFSI en 3.0 TDI in te ruilen voor 55 TFSI en 50 TDI. Immers, nu er steeds meer verschillende aandrijflijnen komen, is het misschien handiger om een vermogensindicatie te geven in plaats van een cilinderinhoud. Het is bij Audi alleen niet duidelijk waar die getallen voor staan. Heeft de 55 TFSI een vermogen van 550 pk? Nee, maar hoeveel dan?
Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover doet iets soortgelijks, maar dan een stuk minder verwarrend. De F-Type P380 heeft een benzinemotor (P van Petrol) met 380 pk, de Range Rover Velar D240 heeft dieselmotor met 240 pk en de Jaguar I-Pace E400 is uitgerust met een elektrische aandrijflijn met 400 pk. Simpel, duidelijk, zo zou het moeten.
Geen pk, maar koppel
Maar Cadillac wil daar niets van weten. Het merk gebruikt juist het koppel van een auto als aanduiding. Niet in pound-foot, zoals Amerikanen dat gewend zijn, maar in newtonmeters. Cadillac is immers een internationaal merk, aldus een woordvoerder. Dat zal, maar de nieuwe aanduidingen zijn echt te bizar voor woorden.
Afronden naar boven
Een voorbeeld: de Cadillac XT6 heeft een 3,6 liter V6 met 315 pk en 367 Nm. Achterop staat echter niet XT6 367. Nee, Cadillac zegt de aanduidingen op 50 af te ronden. Denk echter niet dat de 367 Nm sterke XT6 dan door het leven gaat als XT6 350. Natuurlijk niet! Cadillac rond alleen maar naar boven af, dus wordt het XT6 400. Zou de auto een turbo hebben gehad, dan was zijn naam XT6 T400 geweest.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’