Waarom zou je typeaanduidingen makkelijk maken als het ook moeilijk kan? Audi introduceerde in 2017 een ietwat vreemd systeem van vermogenscategorieën en nu volgt Cadillac met een nog onbegrijpelijkere variant.


Op zich is het systeem van Audi niet zo gek. Het Duitse merk besloot aanduidingen als 3.0 TFSI en 3.0 TDI in te ruilen voor 55 TFSI en 50 TDI. Immers, nu er steeds meer verschillende aandrijflijnen komen, is het misschien handiger om een vermogensindicatie te geven in plaats van een cilinderinhoud. Het is bij Audi alleen niet duidelijk waar die getallen voor staan. Heeft de 55 TFSI een vermogen van 550 pk? Nee, maar hoeveel dan?

Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover doet iets soortgelijks, maar dan een stuk minder verwarrend. De F-Type P380 heeft een benzinemotor (P van Petrol) met 380 pk, de Range Rover Velar D240 heeft dieselmotor met 240 pk en de Jaguar I-Pace E400 is uitgerust met een elektrische aandrijflijn met 400 pk. Simpel, duidelijk, zo zou het moeten.

Geen pk, maar koppel

Maar Cadillac wil daar niets van weten. Het merk gebruikt juist het koppel van een auto als aanduiding. Niet in pound-foot, zoals Amerikanen dat gewend zijn, maar in newtonmeters. Cadillac is immers een internationaal merk, aldus een woordvoerder. Dat zal, maar de nieuwe aanduidingen zijn echt te bizar voor woorden.

Afronden naar boven

Een voorbeeld: de Cadillac XT6 heeft een 3,6 liter V6 met 315 pk en 367 Nm. Achterop staat echter niet XT6 367. Nee, Cadillac zegt de aanduidingen op 50 af te ronden. Denk echter niet dat de 367 Nm sterke XT6 dan door het leven gaat als XT6 350. Natuurlijk niet! Cadillac rond alleen maar naar boven af, dus wordt het XT6 400. Zou de auto een turbo hebben gehad, dan was zijn naam XT6 T400 geweest.