Welke AMG-motor krijgt de Aston Martin DB11 V8?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2F15C792_020.jpg)
Het is eindelijk zover. Aston Martin lepelt de V8-motor van AMG in zijn modellen. Maar om welk blok gaat het precies?
Exclusief
Het contract tussen Aston Martin en Daimler (Mercedes’ moederconcern) werd al enkele jaren geleden getekend en nu rollen in Gaydon de eerste exemplaren van de Aston Martin DB11 V8 van de band. In het Duitse Affalterbach werd in juni met de bouw van het blok voor Aston Martin begonnen. “Het betreft de M178-motor”, legt Bertram Tschamon, motorontwikkelaar van Mercedes-AMG, uit. Het verschil tussen de 4.0 V8 voor Aston Martin en het blok in de E/S 63 is de cilinderuitschakeling, maar dat is een voorziening die we exclusief voor AMG houden. En in tegenstelling tot de M177 gedoopte krachtbron in de GT heeft de versie voor de DB11 geen dry sump-oliesmering. Feitelijk kun je zeggen dat het blok overeenkomt met de V8 in de C 63.”
Aangepast
Speciaal voor Aston Martin heeft Mercedes’ huistuner enkele zaken aan de krachtbron aangepast. Tschamon: “De luchtinlaat, motorbevestigingspunten en de oliesmering zijn door de Engelsen aangepast aan hun auto, maar wij monteren de aangeleverde componenten direct op de motor. De productietijd is identiek aan onze eigen versies.” Aston Martin krijgt uit Duitsland de motor compleet aangeleverd. Het blok, waarop alle verwijzingen naar de AMG-productie zijn beperkt, debuteert in de DB11, maar komt ook in de Vantage die Aston Martin later dit jaar presenteert te hangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto heeft de allergrootste remmen ter wereld
-
Met deze auto komt Donald Trump naar Nederland en dit kost-ie
-
Waarom jouw nieuwe elektrische auto meteen al accucapaciteit verliest
-
Toyota-topman: ‘We komen met een SUV op waterstof’
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan