Het is eindelijk zover. Aston Martin lepelt de V8-motor van AMG in zijn modellen. Maar om welk blok gaat het precies?

DB11 V8DB11 V8


Exclusief

Het contract tussen Aston Martin en Daimler (Mercedes’s moederconcern) werd al enkele jaren geleden getekend en nu rollen in Gaydon de eerste exemplaren van de Aston Martin DB11 V8 van de band. In het Duitse Affalterbach werd in juni met de bouw van het blok voor Aston Martin begonnen. “Het betreft de M178-motor”, legt Bertram Tschamon, motorontwikkelaar van Mercedes-AMG, uit. Het verschil tussen de 4.0 V8 voor Aston Martin en het blok in de E/S 63 is de cilinderuitschakeling, maar dat is een voorziening die we exclusief voor AMG houden. En in tegenstelling tot de M177 gedoopte krachtbron in de GT heeft de versie voor de DB11 geen dry sump-oliesmering. Feitelijk kun je zeggen dat het blok overeenkomt met de V8 in de C 63.”

Aangepast

Speciaal voor Aston Martin heeft Mercedes’ huistuner enkele zaken aan de krachtbron aangepast. Tschamon: “De luchtinlaat, motorbevestigingspunten en de oliesmering zijn door de Engelsen aangepast aan hun auto, maar wij monteren de aangeleverde componenten direct op de motor. De productietijd is identiek aan onze eigen versies.” Aston Martin krijgt uit Duitsland de motor compleet aangeleverd. Het blok, waarop alle verwijzingen naar de AMG-productie zijn beperkt, debuteert in de DB11, maar komt ook in de Vantage die Aston Martin later dit jaar presenteert te hangen. Mercedes-AMG C 63 S Coupé (C 205) 2015