Auto met het grootste infotainmentscherm ter wereld lijkt er niet te komen
Het doek lijkt echt te gaan vallen voor het Chinese Byton. De veelbelovende start-up kampt met zoveel problemen die niet meer lijken te redden.
Dat blijkt uit berichten van Nikkei Asia. De website meldt dat Byton niet eens meer zijn werknemers kan betalen, terwijl ook de productielijnen zijn stilgevallen. Afgelopen maandag is er bovendien een hoorzitting geweest in Nanjing, op verzoek van een van de schuldeisers van Byton. Die partij eiste een faillissement van een van de businessunits van de fabrikant.
Corona
Daarmee lijkt het doek echt te vallen voor de Chinese autobouwer, die tijdens de uitbraak van de coronapandemie ook al in de problemen kwam. Destijds had het de financiële situatie niet op orde en moest het flink in de personeelkosten snijden om te overleven. “Het coronavirus heeft voor grote uitdagingen voor Bytons financiën en productie gezorgd”, aldus de fabrikant in een statement, vorig jaar juni.
Begin dit jaar leek het er echter op dat Byton uit het dal was geklommen. Het sloot namelijk een contract met het Chinese Foxconn, dat onder andere producten voor Apple produceert. De twee partijen wilden hun handen ineen slaan om samen elektro-auto’s te gaan bouwen. Foxconn zou zo’n 163 miljoen dollar in de Chinese start-up hebben geïnvesteerd. Ook liet het beelden zien van auto’s die reeds geproduceerd waren. Het lijkt nu allemaal geen zin te hebben gehad, want inmiddels lijken de problemen zo groot dat ze niet meer overwonnen kunnen worden.
Geen interesse meer
Volgens bronnen is Byton namelijk nog wel te redden door onder andere Foxconn en financiering vanuit FAW (de grootste autofabrikant uit China), maar zij hebben naar verluidt hun interesse in de start-up verloren. Bovendien stellen bronnen rondom Byton dat de auto die het van plan is om te bouwen, de M-Byte, niet goed genoeg is om de concurrentie aan te gaan met andere moderne EV’s.
Bijzonder, want de M-Byte leek op het eerste oog een bijzondere elektro-auto. Dat kwam vooral door het infotainmentscherm, dat de grootste van de wereld zou zijn. Het zou zich uitstrekken over de gehele breedte van de auto, met een diameter van 48-inch. Bovendien mikte het bedrijf op een vanafprijs van 45.000 euro. De 72 of 95 kWh-batterij maakte een bereik van 360 of 460 kilometer mogelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair
-
Elektrische auto kopen? Bij MG krijg je nu duizenden euro’s korting
-
Zou jij miljoenen dollars betalen voor deze speciale Saleen S7?
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
Bpm op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes