Als we een euro zouden krijgen voor elk nieuw elektrisch merk dat uit de grond schiet, dan hadden we er zelf een kunnen beginnen. In China stak begin dit jaar Byton de kop op, dat nu met zijn tweede, bijna volledig autonome concept car komt: de Byton K-Byte.

Byton K-ByteByton K-Byte


De elektrische SUV die Byton in januari lanceerde, had toen nog geen naam, maar is achteraf M-Byte genoemd. Deze nieuwe sedan gaat door het leven als K-Byte. Hij is, volgens Byton, Level 4-autonoom, wat betekent dat hij in de meeste situaties volledig zelfrijdend is.

Vierwielaandrijving

De Byton K-Byte deelt zijn aandrijflijn met de M-Byte. Die is er in twee versies: met een 71 kWh-batterij (272 pk, NEDC-actieradius: 400 kilometer) en met een 95 kWh-batterij en vierwielaandrijving (476 pk, NEDC-actieradius: 520 kilometer).

Financiering aangetrokken

Byton heeft net aangekondigd dat het zo'n 500 miljoen dollar aan financiering heeft aangetrokken. Het bedrijf denkt dat de M-Byte eind 2019 productieklaar is en dat een jaar later de productie van de K-Byte kan beginnen.