Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 26 okt 2019
Leestijd: 3 minuten

Byton gaat naast SUV’s ook sedans en MPV’s bouwen

Het Chinese Byton verrast ons al een tijdje met de plannen voor hun eerste elektrische SUV. Maar hoewel die auto pas in 2021 op de markt verschijnt, is de start-up al concreet bezig met de ontwikkeling van meerdere modellen.  

Byton M-Byte

De Chinese start-ups met elektrische auto’s schieten momenteel als paddestoelen uit de grond. Sowieso kent het land een enorme hoeveelheid aan autofabrikanten die al jaren elektrische modellen voor de binnenlandse markt bouwen. Maar de laatste tijd proberen verschillende Chinese merken steeds vaker de overstap naar de rest van de wereld te maken. Denk bijvoorbeeld aan Aiways, dat volgend jaar al met een elektrische SUV (U5) in ons land op de markt komt. Ook Byton heeft zeer concrete plannen om in 2021 een auto op ons continent aan te bieden. Maar in gesprek met Autovisie laat het merk weten dat het al bezig is met de ontwikkeling van meerdere modellen.

Platform

Martin Schöll is Senior Digital Product Manager en vertelt dat het merk in de toekomst 300.000 auto’s per jaar wil produceren. “We hebben één platform ontwikkeld waar nog twee tot drie andere modellen op kunnen bouwen. De K-Byte wordt een sedan en we hebben het prototype al met de wereld gedeeld. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een MPV.”

Byton K-Byte

Die modellen zijn allemaal gericht op autonoom rijden, connectiviteit en comfort in de auto, zo geeft Schöll aan. “Mensen zitten op een normale dag wel een uur of twee in de auto, het overgrote deel in de file. Het draait voor Byton niet om de rijervaring. Ons idee is om de tijd in de auto terug te geven aan de bestuurder. Met het grote scherm in het dashboard kunnen inzittenden zich vermaken tijdens lange ritten op de snelweg of in stilstaand verkeer.” De voorste stoelen van de M-Byte kunnen bijvoorbeeld iets naar elkaar toedraaien zodat inzittenden makkelijker een gesprek met elkaar aan kunnen gaan.

Wetgeving

Maar dat alles staat of valt bij de wetgeving van overheden, die dergelijke vormen van autonoom rijden nu nog niet toestaan. Toch heeft Byton er vertrouwen in dat die regels in de nabije toekomst veranderen. “We merken dat er veel druk is vanuit autofabrikanten om de regels voor autonoom rijden aan te passen. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat overheden, met name de Duitse overheid, daar ook wel positief tegenover staat. Ik denk dat we in 2021 onze auto’s met een goede autonome ‘Autobahn-functie’ kunnen uitrusten, zodat mensen kostbare tijd in de auto op de snelweg beter kunnen invullen.”

Byton M-Byte

De Byton M-Byte wordt het eerste model van het Chinese merk, dat in 2017 werd opgericht. De auto heeft een indrukwekkend interieur met momenteel het grootste digitale scherm in de auto-industrie. In het stuur zit een tweede touchscreen verwerkt waar de bestuurder het grote scherm mee kan bedienen. De schermen zijn overigens in alle toekomstige uitvoeringen standaard, zo verzekerde Schöll. De prijs van de M-Byte lijkt voor nu redelijk schappelijk: rond de €45.000. Of dat in 2021 nog steeds relatief goedkoop is voor een premium elektrische SUV uit China, is nog wel even afwachten. Het merk verwacht dat veel van de verkopen online gedaan worden, maar is ook bezig om eigen brandstores te ontwikkelen waar potentiële klanten de auto’s kunnen ontdekken en ervaren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.