BYD in Nederland: Stilte voor de storm?
Op dit moment staan er nog geen 200 auto’s van het Chinese merk BYD op kenteken in Nederland, maar in het thuisland is het na een stormachtige groei inmiddels de lijstaanvoerder. Wat kunnen we hier verwachten van ‘Build Your Dreams’?
Wereldwijd succesvol
Dat BYD met 1.804.624 verkochte auto’s de grootste is van China, mag je op zichzelf al een wonder noemen. Het merk is relatief jong, en heeft in korte tijd de complete gevestigde orde voorbij gestoken. Het realiseerde in 2022 een groei van 150% ten opzichte van het jaar ervoor. Wereldwijd is het inmiddels de meest succesvolle verkoper van ‘stekkerauto’s’. Alleen Tesla met het nog voor zich dulden wat betreft volledig elektrische modellen. BYD bleef steken op 911.140 EV’s, Tesla deed er 1,31 miljoen.
Competitief geprijsd
Een kwart van de EV’s die door BYD werd verkocht was een Atto3, en nu wordt het interessant voor ons Nederlanders. Deze Atto3 is onlangs namelijk ook in ons land op de markt gekomen (kijk voor de eerste test hier de video), via de Louwman groep die de import en retail voor zijn rekening neemt. De instapper heeft een vanafprijs van € 42.998. Een iets luxueuzere versie kost 2.000 euro meer. Al met al is de Atto3 competitief geprijsd ten opzichte van notabele concurrenten zoals de VW ID.3 (vanaf € 45.990,-) en Kia Niro EV (vanaf € 44.795,-).
BYD en Toyota
Binnenkort zetten we de Atto3 in de Autovisie dubbeltest tegenover de Kia Niro EV, en weten we of de gevestigde orde evenveel van BYD te vrezen heeft zoals de Chinese cijfers doen vermoeden. Toyota heeft inmiddels al voor samenwerking in plaats van concurrentie gekozen, want de volgende generatie EV’s van de Japanse fabrikant zal van BYD-technologie gebruik maken.
Rap tempo
Waar Tesla al een poos lang teert op hetzelfde beperkte modelaanbod, is BYD in rap tempo bezig met expanderen. De Tang (een forse SUV) en de Han (een elektrische zakensedan) staan al in de coulissen, maar daar blijft het niet bij. In China verscheen onlangs nog de Seal op de markt, die je mag zien als de Tesla Model 3 concurrent van BYD. In de eerste vijf maanden sinds de marktintroductie in augustus, wist het merk er al meer dan 50.000 af te zetten. Waarschijnlijk komt de Seal hier te zijner tijd als de Atto4 op de markt.
Wellicht nog interessanter zijn de ‘Dolphin’ en ‘Seagull’, omdat met deze compacte (en goedkope) modellen een marktsegment wordt bediend dat in Europa tot dusver aan de Dacia Spring is voorbehouden. Of en zo ja tegen welke prijs deze modellen onze kant op komen, is nog in nevelen gehuld. Aan de andere kant van het spectrum heeft BYD vorige week het ‘Yangwang’ luxemerk aan de line-up toegevoegd.
State-of-the-art elektrotechniek
De modellen van dit merk staan op een nieuw platform met state-of-the-art elektrotechniek. De U8 en U9 zijn een enorme SUV en een sportwagen, die beide beschikken over vier elektromotoren voor optimale tractie en vermogenssturing. Reken erop dat deze modellen (onder een andere naam) ook ooit in Europa verkocht gaan worden.
Technische race
Misschien wel de grootste kracht van BYD is dat het merk in wezen een accufabrikant is, die later pas begon met auto’s bouwen. Daardoor kan het ondanks competitieve prijzen goede marges pakken, en ligt het vaak voorop in de technische race voor de beste accucel technologie. De Atto3 beschikt bijvoorbeeld over de ‘Blade’ cellen. Die zijn zo groot dat ze niet hoeven te worden ondergebracht in aparte modules, hetgeen ruimte, gewicht en geld bespaar.
Ook zijn deze LFP-cellen minder geneigd om te oververhitten en hebben ze een lange levensduur. Maar hoe de Atto3 ermee presteert qua (snel)laden en actieradius bij lage temperaturen, kunnen we je dus in Autovisie nummer 3 gaan vertellen. Dan weten we of de stormachtige groei die BYD momenteel in China laat zien, in Europa ook onvermijdelijk zal zijn. Met alle gevolgen voor Europese fabrikanten van dien…
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen