Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 23 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Bugatti’s La Maison Pur Sang ziet bijzonder model terug voor restauratie

Stel, je hebt een supermooie, zeer exclusieve Bugatti Veyron uit 2008 in je garage staan, maar wil ‘m wel weer eens in originele staat krijgen. Dankzij het La Maison Pur Sang-project van Bugatti is dat mogelijk, en laat toevallig onlangs het eerste project afgerond zijn.

In 2020 introduceerde Bugatti op het Paris Rétromobile Show het ‘La Maison Pur Sang’-programma. Doel daarvan was om de authenticiteit van modellen weer volledig te herstellen. La Maison Pur Sang laat zich van Frans naar Nederlands vertalen als ‘huis van volbloeden’. Dat is ook precies waarom we liever de Franse benaming gebruiken.

Al ruim 110 jaar is Bugatti actief in de autowereld en dus zijn er alweer heel wat auto’s uit de fabriek gerold. In de vroege jaren had je dan nog een Type 35 of een Type 57, nu zijn we al jaren bekend met de Veyron, Chiron en de nog spectaculairdere, meer gelimiteerde Diva, La Voiture Nore en als klap op de vuurpijl de Centodieci, die een slordige 8 miljoen euro kost.

Eerste gegadigde

Kortom, er zijn genoeg – maar weinig – Bugatti’s op deze wereld. Mocht je er dan toevallig een in je garage hebben staan, maar denken dat-ie wel wat restauratiewerk kan gebruiken na die kilometers – of als je ‘m in originele staat op de veilingmarkt wil zetten – dan biedt Bugatti’s La Maison Pur Sang-programma dus uitkomst.

En dat heeft het onlangs gedaan voor de eerste gegadigde. Die persoon leverde niet zomaar een auto af bij het hoofdkwartier in Molsheim. Het ging namelijk om de allereerste Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport prototype uit 2008. Niet per se een oud exemplaar dus, maar wel eentje waarvan de authenticiteit gecheckt zou worden en waar nodig aangepast om weer in de oude glorie terug te keren.

Vier maanden werk voor Bugatti

Deze auto debuteerde op Pebble Beach en is nu de allereerste auto binnen het La Maison Pur Sang-programma. Daar is de Veyron 16.4 Grand Sport volledig gestript en is er gekeken naar de originaliteit van de auto. Niet alleen via het Vehicle Identification Number, maar ook de correctheid van de componenten moesten de authenticiteit van de auto bevestigen.

Het team van Bugatti’s La Maison Pur Sang deed er uiteindelijk vier maanden over om de Veyron 16.4 Grand Sport 2.1 te herstellen naar de originele specificaties. De carrosseriepanelen zijn daarvoor verwijderd en vervolgens opnieuw gespoten. Ook aan de binnenkant heeft Bugatti voorzichtig werk uitgevoerd, want het gehele interieur is volledig opgeknapt. De stoelen zijn voorzien van nieuwe leren bekleding en alle andere leren en aluminiumonderdelen zijn ook vervangen. Ook de middenconsole is aangepakt om zo weer als vanouds aan te laten voelen.

Na die hele operatie van vier maanden is de Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport 2.1 dus weer in de staat waarin deze in 2008 verkocht is. Zo origineel als-ie nu weer is kan er weer van genoten worden alsof het een nieuwe auto is – of perfect op de veilingmarkt gezet worden voor een leuke winst.

Bugatti lanceert Grand Sport tijdens Pebble Beach 2008

De nu gerestaureerde Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport schitterde niet alleen op het wereldberoemde gras van Pebble Beach, maar stond kort na zijn onthulling ook op het podium van veilinghuis Gooding & Company tijdens de Monterey Auto Week 2008. Het prototype diende als voorbeeld voor de nieuwste hypercar uit Molsheim, waarvan de productie kort daarna van start ging. Het allereerste exemplaar met het allereerste productienummer werd in Amerika direct geveild. Na het openingsbod van 1,7 miljoen dollar liepen de biedingen op tot 2,9 miljoen dollar, wat de prijs inclusief veilingkosten op 3,19 miljoen dollar bracht. De koper kon de allereerste Grand Sport naar eigen believen samenstellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.