Bugatti ziet allerlaatste Divo vertrekken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FBugatti-Divo-aa.jpg)
In minder dan twee jaar heeft Bugatti de gelimiteerde oplage van veertig Divo’s uit het hoofdkwartier in Molsheim zien vertrekken. De allerlaatste Divo zet inmiddels koers naar zijn gelukkige koper. De auto blijft in Europa.
Gespoten in ‘bright EB 110 LM Blue’ met contrasterende donkerblauwe carbondelen en wielen in matgoud. Zo verlaat de allerlaatste Divo de fabriek. Het is een bijzondere specificatie, maar wel een met een historisch tintje. De kleur verwijst naar de Le Mans-raceversie van de EB 110 uit halverwege de jaren negentig. Dat maakt de Divo in EB 110 LM ook weer heel bijzonder, want het is juist die andere coachbuilt Bugatti die een ode brengt aan de 25 jaar oude sportcoupé, de Centodieci. Enfin, mogelijk heeft de koper ook die tot tien stuks gelimiteerde Centodieci in bestelling staan en completeert hij zijn collectie met louter in blauw gespoten Bugatti’s. Het is niet aan ons om daar over te oordelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FBugatti-Divo-a.jpg)
Direct uitverkocht
Met de bouw van de Divo rondt Bugatti zijn allereerste coachbuild project af. Het idee voor de gelimiteerde hypercar ontstond in januari 2018, toen Bugatti Stephan Winkelmann als ceo kreeg. De topman daagde het team uit met een bijzondere Bugatti te komen. Enkele maanden later stond er een prototype, die het grote publiek op de Monterey Auto Week in Californië voor de eerste maal kon bewonderen. Toen de Divo in augustus 2018 in levende lijve werd gepresenteerd, was al de complete oplage vergeven. De autobouwer startte al in april met het benaderen van potentiële kopers, ondanks dat er toen zelfs nog geen studiemodel of prototype bestond. Bugatti presenteerde de Divo kort voor de wereldpremière aan de kopers, waarvoor specifieke 1-op-1-evenementen in Molsheim werden georganiseerd. Prijs van de auto? Vijf miljoen euro, exclusief belastingen. In eerste instantie zou er ook een exemplaar naar Nederland komen, maar de gegadigde haakte achteraf af.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FBugatti-Divo-aaaa.jpg)
Miljoenenbusiness
De Divo was de start van drie coachbuilt Bugatti’s op basis van de Chiron-architectuur. Na de Divo volgde de La Voiture Noire met zijn prijskaartje van 11,5 miljoen euro (exclusief belastingen). Die one-off werd onlangs afgeleverd. In Molsheim is inmiddels gestart met het derde model, de Centodieci. Slechts tien stuks met een prijs van acht miljoen euro per stuk zullen dit jaar en volgend jaar het levenslicht zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FBugatti-Divo-aaa.jpg)
Veertig unieke exemplaren
De laatste Divo kent de kleur Bugatti EB 110 LM Blue met blauwe carbonafwerking en een interieur in French Racing Blue met Deep Blue en matgrijze carbon-elementen. Een unieke combinatie, maar geen van de 40 exemplaren is identiek door hun carrosseriekleur, lederen afwerking en stitching.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral
-
Opladen elektrische auto met kabel over stoep vaak verboden: check jouw gemeente
-
Dit kost de nieuwe Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek