Onder het gezag van Stephan Winkelmann zit men niet stil bij Bugatti. In de toekomst moet het merk onder andere de 500 km/h aantikken en een dikke SUV in de verkoop hebben.

Bugatti Chiron #200


De race naar de 500 kilometer per uur is hard aan de gang. Het huidige record staat op naam van Koenigsegg met 447 kilometer per uur. Vlak voordat de Zweedse autofabrikant aan de haal ging met dit record, stond hij nog op naam van Bugatti. De Bugatti Veyron Super Sport haalde namelijk een gemiddelde snelheid van 431,072 kilometer per uur. Bugatti kwam daarna niet meer met een antwoord. De Chiron zou het record makkelijk kunnen pakken, maar de Fransen zagen daar de meerwaarde niet meer van in.

Geschikte banden

Maar toch zijn ze in het Franse Molsheim wel bezig met hoge snelheden. Zo ziet Winkelmann het wel zitten om ooit de 500 kilometer per uur met een zwaar aangepaste versie van de Chiron aan te tikken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In gesprek met Automobile vertelt de CEO dat er bijvoorbeeld eerst iemand moet opstaan die geschikte banden levert. Ook moet de investering om die 500 km/h te halen ergens mee terugverdiend worden.

Zelfs als beide obstakels morgen opgelost zijn, dan wil het nog niet zeggen dat de Chiron binnen afzienbare tijd door de 500 km/h-grens breekt. Daarvoor is de auto nog niet klaar. Er is extra vermogen nodig om de hypercar door de gestelde snelheidsbarrière te duwen en die moet ergens anders vandaan komen dan uit de zes liter quad-turbo W16. Winkelmann ziet elektrische hulpmiddelen als oplossingen. Maar helaas voldoen deze nog niet aan de eisen die Bugatti eraan stelt. Er moet meer vermogen gehaald kunnen worden uit kleinere en lichtere accu's.

Geen budget

Er zijn al veel geruchten geweest over de aanstaande SUV van Bugatti en de Franse autobouwer is er ook al mee bezig geweest. Dit bevestigt Winkelmann. Sterker nog, hij geeft aan dat het design al af is en door de keuring is gekomen bij wat topmensen van de Volkswagen Group in Wolfsburg. Maar de komst van de kolos is allerminst zeker. Er is op dit moment geen budget voor de verdere ontwikkeling en er is simpelweg nog geen besluit genomen over z'n toekomst.

Bugatti Veyron Super Sport


Maar mocht de SUV er toch komen, dan zou hij op stroom rijden. Volgens Winkelmann is dat de meest logische keuze. Het bouwen van een SUV, of een CUV zoals de Fransen 'm noemen, is ook zo'n logische keuze. Bugatti kiest expres niet voor een sedan zoals de Galibier omdat de vraag naar een grote en hoge luxeslee vele malen groter is.

Dakloze Chiron

Maar op korte termijn staat er niet zo heel veel te veranderen bij Bugatti. De productie van de Chiron loopt nog een paar jaar door. Wat er daarna op stapel staat, weet Winkelmann nog niet. Het zou kunnen dat de Chiron een update krijgt waardoor er nog wat productiejaren achter geplakt worden. Maar het kan ook zomaar zijn dat Bugatti naar klanten gaat luisteren. De CEO krijgt namelijk erg veel vraag naar een dakloze Chiron. Als die gemaakt gaat worden, dan moeten de engineers de hele auto opnieuw ontwerpen. Bugatti werkt namelijk niet met tussentijdse oplossingen die een dakloze Chiron mogelijk maken. Nee, in dat geval moet de auto vanaf de grond af opnieuw ontwikkeld worden als cabrio.

Wel komt het merk volgende week met een nieuw model. Bugatti heeft al laten weten dat ze het doek van een uiterst speciale auto zullen trekken tijdens de Monterey Car Week op Pebble Beach. Natuurlijk houden we u op de hoogte van dit evenement.