Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 1 jun 2021
Leestijd: 5 minuten

Bugatti stuurt 19,5 miljoen euro de Nordschleife op

Als je nieuwe auto’s moet testen, dan is de Nordschleife uiteraard de ultieme plek. Bugatti maakt ook jaarlijks een tripje naar het beroemde Duitse circuit, maar deed dat dit keer met vier bijzondere modellen. De waarde van dat gezelschap? Net iets minder dan 20 miljoen euro.

Het gaat om de Centodieci van 8 miljoen euro, de Divo van 5 miljoen euro, de Chiron Pur Sport van 3 miljoen en de Chiron Super Sport 300+ met een waarde van 3,5 miljoen euro. Kortom, een aardig indrukwekkend en vooral duur gezelschap.

Bugatti Nordschleife

De Nordschleife leent zich bij uitstek voor het grondig testen van een auto. 33 bochten naar links, 40 naar rechts en 20,8 kilometer aan grijze asfaltslierten door de bossen in de Eifel vormen de ‘Green Hell’, zoals de Nordschleife ook wel genoemd wordt. Als je auto hier hard gaat, dan kan je er wel vanuit gaan dat-ie overal goed zal presteren.

Bugatti nam zes ingenieurs mee voor de testritten op het uitdagende circuit. Zij noteerden hun algehele indruk van de prestaties van de auto’s en moeten ervoor zorgen dat de vier verschillende Bugatti’s wel van elkaar te onderscheiden zijn. Na de ritten over de Nordschleife was het tijd om de resultaten te analyseren en de gegevens door te sturen naar het ontwikkelingsteam, om de auto’s nog beter af te stellen.

Een overzichtje van de indrukwekkende gegevens van deze vier kostbare Bugatti’s:

Bugatti Centodieci

Van de vier modellen die Bugatti meenam, staat de Centodieci op eenzame hoogte qua prijs. Waar de Divo op het gebied van design een stap naar de toekomst zette, daar keek Bugatti’s ontwerpteam voor zowel de La Voiture Noire als de Centodieci juist achteruit. De La Voiture Noire was een ode aan de legendarische Atlantic. Voor de Centodieci keek de hypercarfabrikant juist met een schuin oog naar de tot dat moment door het Volkswagen-management genegeerde EB110. Het is dan ook aan de ontwerpchef van Bugatti te danken dat de bijzondere EB110 ook als deel van de Bugatti-historie wordt gezien. Vanwaar terugblikken? De twee sportcoupés – een open variant is technisch onmogelijk – werden gelanceerd in het jaar dat Bugatti zijn 110e verjaardag vierde.

Bugatti Centodieci

10 keer Bugatti Centodieci a 8 miljoen euro! – Sjoerds Weetjes #144

De Centodieci kreeg in lijn van de exclusieve EB110 zijn koplampontwerp, de vorm van de voorklep, de daklijn, de zijpanelen met ronde luchtinlaten, het ontwerp van de achterlichtunits en de specifieke motorafdekking. Onder het hertekende plaatwerk past de sportwagenbouwer ook enkele componenten aan om de Centodieci een eigen karakter te geven. Het motorvermogen van de 8.0 W16-motor werd verder opgevoerd. Waar Bugatti ooit 1001 pk uit de zestiencilindermotor perste, steeg het motorvermogen voor de Chiron na ingrijpende modificaties tot 1500 pk. De W16 met vier turbo’s reikt voor de Centodieci nu tot 1600 pk!

Bugatti Chiron Super Sport 300+

Een prijskaartje van 3,5 miljoen euro (plus enkele tonnen aan belasting) en een gelimiteerde oplage van slechts 30 stuks. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ is een kostbaar en exclusief snelheidsmonster dat voor slechts weinig wereldburgers is weggelegd. De Chiron Super Sport 300+ is afgeleid van de recordauto die 490 km/h haalde. Al was dat dankzij de SSC Tuatara nog maar even de vraag hoe lang dat zou duren, aangezien die auto in eerste instantie volgens eigen data ruim 532,93 km/h aantikte. Na een tweede run bleek de hypercar minder snel dan dat, maar toch nog sneller dan de Chiron, die nu een eervolle tweede plaats vasthoudt in het lijstje van snelste auto’s ter wereld. De W16 produceert, net als de Centodieci, 1600 pk in plaats van de standaard 1500 pk.

Bugatti Super Sport 300+

Bugatti Chiron Pur Sport

De techneuten van Bugatti hebben voor de Pur Sport alle registers opengetrokken. Waar bij de Sport de focus werd gelegd op een dynamischer rijkarakter met de toevoeging van een torque vectoring-functie, een sportief afgesteld onderstel en een gewichtsbesparing van 18 kg, daar doet Bugatti er met de Pur Sport een schepje bovenop. Geen 18 kg aan overtollig gewicht eruit, maar een dikke 50 kg. Liefst 16 kg alleen al komt op conto van de wielen. Door gebruik te maken van magnesium daalden de wielen in 10 spaaksdesign al bijna net zoveel als de Sport in gewicht (18 kg). En de 50 kg gewichtsreductie voor de Chiron Pur Sport betekent dat de sportcoupé dan nog altijd 1949 kg weegt.

Bugatti Chiron Pur Sport

De vier aangedreven wielen (nu met driftmodus in Sport+) kennen een camber van -2,5 graden. Het vergroot de bochtsnelheden, maar reduceert de topsnelheid. De Fransen begrenzen de coupé op 350 km/h, aangezien de Pur Sport op hoofdzakelijk de binnenzijde van de zachte Michelin Pilot Cup 2R-banden rolt de druk door de toegenomen downforce (nog geen precieze opgave) hogen is. De 1500 pk sterke W16-motor zelf heeft geen modificaties ondergaan, maar de transmissie is voor 80% nieuw. Hij kent 18% kortere overbrengingsverhoudingen, wat bijdraagt aan een 0,1 tel rappere acceleratietijd 0-100 km/h.

Productiestart Bugatti Divo, hij is lichter dan gepland

Divo

Bugatti stelde de Divo in augustus 2018 als showcar op het Concours d’Elegance in Pebble Beach voor. Het ging om een designmodel zonder aandrijflijn, waarmee de Franse Volkswagen-dochter liet zien hoe Bugatti’s eerste auto volgens het coachbuilding-programma er uit komt te zien. De ontwerpafdeling van Bugatti tekende op basis van de Chiron-architectuur compleet nieuw carbon fiber-carrosseriedelen, waarmee de Divo een geheel eigen gezicht heeft.

Bugatti Divo

Onderhuids mocht ook de ontwikkelingsafdeling een bijdrage leveren. Het resultaat is een lager wagengewicht, dat nu op het productiemodel nog lager uitvalt dan gepland. De totale bijdrage is overigens te verwaarlozen, want het gaat om enkele tientallen kilogrammen op een wagengewicht van net geen twee ton. Belangrijker is opnieuw gekalibreerde onderstel, dat voor hogere bochtsnelheden zorgt. De andere wielstanden zorgen er wel voor dat de topsnelheid van de Divo is ‘beperkt’ tot 380 km/h. Van de Topspeed-modus zoals de Chiron die heeft, is voor de Divo afgezien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.