Autovisie
Autovisie Nieuws 21 feb 2021

Bugatti is begonnen met ontwikkeling Centodieci

Precies anderhalf jaar nadat Bugatti de Centodieci in de Italiaanse fabriek van de EB110 presenteerde, gaat de ontwikkeling van de gelimiteerde hypercar van start. De Franse sportwagenbouwer verwacht de laatste hand aan de tot 10 stuks gelimiteerde exoot later dit jaar te leggen, waarna de kopers de 8 miljoen euro kostende Centodieci volgend jaar in ontvangst kunnen nemen.

Met de Centodieci onthulde Bugatti zijn derde few-off hypercar binnen een jaar. Het merk trapte af met de Divo, die in 2018 tijdens de Car Week in het Californische Monterey werd onthuld. Zes maande later verscheen op de Autosalon van Genève 2019 de showcar La Voiture Noire, waarvan er maar één wordt gebouwd. In augustus van dat jaar werd tevens de Centodieci gepresenteerd. Nu de productie van de veertig exemplaren van de Divo is afgerond, is Bugatti met de ontwikkeling van de Centodieci begonnen.

Divo, La Voiture Noire en Centodieci

Waar de Divo designtechnisch een stap voorwaarts zette, daar keek Bugatti’s ontwerpteam voor zowel de La Voiture Noire als de Centodieci achteruit. De La Voiture Noire was een ode aan de legendarische Atlantic. Voor de Centodieci keek de hypercarfabrikant juist met een schuin oog naar de tot dat moment door het Volkswagen-management genegeerde EB110. Het is dan ook aan de ontwerpchef van Bugatti te danken dat de bijzondere EB110 ook als deel van de Bugatti-historie wordt gezien. Vanwaar terugblikken? De twee sportcoupés -een open variant is technisch onmogelijk- werden gelanceerd in het jaar dat Bugatti zijn 110e verjaardag vierde.

Video’s over Bugatti

In lijn met de EB110

De Centodieci kreeg in lijn van de exclusieve EB110 zijn koplampontwerp, de vorm van de voorklep, de daklijn, de zijpanelen met ronde luchtinlaten, het ontwerp van de achterlichtunits en de specifieke motorafdekking. Onder het hertekende plaatwerk past de sportwagenbouwer ook enkele componenten aan om de Centodieci een eigen karakter te geven. Het motorvermogen van de 8.0 W16-motor werd verder opgevoerd. Waar Bugatti ooit 1001 pk uit de zestiencilindermotor perste, haalde het voor de Supersport 1200 pk uit het geblazen blok. Voor de Chiro steeg het motorvermogen na ingrijpende modificaties tot 1500 pk. De W16 met vier turbo’s reikt voor de Centodieci nu tot 1600 pk!

Berekeningen

Volgens het merk wordt aan de aandrijflijn al sinds de onthulling van de Centodieci gewerkt. Alle calculaties voor de motor en transmissie lopen momenteel, net als voor de carrosserie en aerodynamica. Het zou zomaar kunnen dat op basis van de uitkomst van de berekeningen het uiteindelijke model iets afwijkt van de showcar uit 2019. Overigens is het hier afgebeelde model niet het eerste rijdbare prototype. Het is onveranderd de showcar. Het model dat destijds werd gepresenteerd was slechts een lege huls. Het betrof puur een designstudie. Een interieur, motor en transmissie had de conceptversie niet. Om de auto met een zeer geringe stuuruitslag te rollen, was er een elektromotor aanwezig, iets dat niet ongebruikelijk in de auto-industrie is.

Aanpassingen als gevolg van thermodynamica

De nu gestarte ontwikkeling zal resulteren in aanpassingen, aangezien de krachtbron sterker is. Dientengevolge produceert het blok meer warmte en dat terwijl de krachtbron onder een glazen motorkap ligt. Vanwege die transparante afdekplaat moet Bugatti zorgvuldig naar de thermodynamica van de W16-motor kijken. De Centodieci heeft al grotere luchtuitstroomopeningen dan de Chiron. Ook heeft hij gemodificeerde luchtstromen. Daarnaast kijkt Bugatti momenteel naar de vorm van de achterspoiler. Die is in stijl van die van de EB110 Super Sport, maar het is de vraag of de vorm op de Centodieci kan blijven gehandhaafd. Bugatti rijdt de hypercar binnenkort de windtunnel binnen.

Dit kost de Centodieci

Bugatti bouwt tien stuks voor een prijs van acht miljoen euro per stuk. Er komt geen exemplaar van naar de Benelux.