Bugatti moet alsnog met de billen bloot: terugroepactie Veyron
Bugatti is stout geweest, vindt de National Highway Traffic Safety Administration. De autobouwer heeft gebreken op de Veyron niet aan de Amerikaanse veiligheidsinstantie gemeld en moet alsnog met de billen bloot. Er komt een officiële terugroepactie voor de Veyron in de Verenigde Staten.
Wat heeft Bugatti gedaan? Het merk heeft probleempjes op de Veyron ontdekt. Toen die euvels aan het licht kwamen, heeft de fabrikant zijn dealers geïnformeerd en hen opdracht gegeven de problemen bij de eerstvolgende servicebeurt te verhelpen. Maar dat vindt de NHTSA niet kloppen. De Volkswagen-dochter had de problemen ook bij de Amerikaanse autoriteiten moeten melden, zodat via een openbare bekendmaking alle Veyron-eigenaren ingelicht konden worden.
Accukabel
Volgens de NHTSA zijn er drié redenen voor een terugroepactie. Het eerste is een accukabel, waarbij corrosie kan ontstaan op de bevestigingspunt met de accupool. In het ergste geval zou de kabel oververhit raken, waardoor brand zou ontstaan. Het tweede euvel is een onbetrouwbare brandstofmeter. De weergave van het brandstofniveau zou te rooskleurig zijn. Punt drie is de aluminium bodemplaat. De bevestigingspunten zouden snel corroderen, waardoor op den duur de plaat los zou kunnen komen wanneer op hoge snelheid wordt gereden.
LEES OOK: BUGATTI-KLANT BEZIT GEMIDDELD 42 AUTO’S EN DRIE VLIEGTUIGEN
Dealerbezoek
De NHTSA roept nu de Amerikaanse bezitters van een Veyron op een bezoek te brengen aan de dealer. Het euvel met de bodemplaat zou voorkomen op 87 auto’s, te weten op de Veyron uit 2006 tot 2010, de Veyron Grand Sport uit 2010 tot 2012 en de Veyron Super Sport uit 2011 tot 2013. De gevaarlijke accukabel is toegepast op 13 exemplaren van de Veyron, terwijl de onnauwkeurige brandstofmeter in 72 voor Amerika geleverde Veyrons (bouwjaren 2006-2010) en Veyrons Grand Sport (2010-2011) is te vinden.
Bugatti laat weten dat alle problemen in de loop der jaren op nagenoeg alle of alle Veyrons zijn opgelost. Mocht de Veyron-rijder voor de zekerheid toch even een bezoek willen brengen aan de dealer, weet dan dat hij gemiddeld 41 andere auto’s achter de hand heeft…
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver