Bugatti komt definitief niét met een elektrische crossover
Bugatti kan wéér opnieuw beginnen voor zijn nieuwe productportfolio. De geplande elektrische crossover is definitief van tafel. Dat zegt de topman van het Franse merk tegen AutoCar.
Winkelmann geeft aan: “Het idee was solide en we hadden een business case, maar toen kwam de coronacrisis, dus begin vorig jaar stopten we met de aanpak en analyse van het tweede model. We spoelen niet terug of hebben niets in de plannen staan, wat jammer is, want ik weet zeker dat dit een succes kan worden.”
Tweede model
Intern heet de productlijn ‘tweede model’, zoals de Atlantic dat rond 2014 ook was. Met die benaming geeft Bugatti aan dat het nieuwe product naast de Chiron wordt gepositioneerd. Echter, wanneer de laatste Chiron het atelier in Molsheim verlaat, zou de fabrikant enkel met het tweede model doorgaan. Het is weliswaar de vervanger binnen het leveringsprogramma van Bugatti, het is niet de één-op-één opvolger van de Chiron.
Geannuleerde Bugatti-modellen
Lager dan Chiron gepositioneerd
De nieuweling zou in het leveringsprogramma een plaatsje onder de Chiron krijgen. Het prijskaartje zou ook veel lager worden dan de 2,7 miljoen (exclusief belastingen) van de hypercar. Sowieso zou het complete concept van het nieuwe model anders zijn. In plaats van een hypercar ontwierp de designafdeling van Bugatti een crossover. Het merk twijfelde om de crossover twee of toch de voorspelbare vier deuren te geven. In eerste instantie werkte het ontwikkelingsteam aan een versie die geschikt was voor zowel een verbrandingsmotor als een elektrische aandrijflijn. Een optie was om het concept te wijzigen en louter voor een elektroversie te kiezen.
Verkooppotentieel
Bugatti heeft de studiemodellen aan enkele van zijn trouwe klanten laten zien om verkooppotentieel van de elektrische crossover te testen. Aangezien Winkelmann zegt dat de business case er goed uitzag, heeft de klantengroep positief op het conceptmodel gereageerd.
Geslachtofferd
Of het annuleren van het nieuwe model iets met de toekomst van het merk te maken heeft, is niet bekend. Eigenaar Volkswagen moest vorig jaar als gevolg van de coronacrisis de broekriem aantrekken en Bugatti staat traditiegetrouw bovenaan om direct te worden geslachtofferd. Er zijn geruchten dat Volkswagen Bugatti wil afstaan aan Rimac. Volgens Winkelmann is het moederbedrijf niet van plan om het Franse label af te stoten. De Duitser reageert dat Bugatti bij Porsche onder de vleugels komt, zoals Bentley aan Audi is gekoppeld. Winkelmann is nu de topman van Lamborghini en Bugatti. Hij vormt momenteel de enige link tussen de twee merken. De topman zegt dat er meer mogelijkheden op het gebied van samenwerking zijn, maar dat dat wel beperkt is. “Als er raakvlakken voor een samenwerking zijn, doen we dat”, besluit Winkelmann.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver