Bugatti Chiron Super Sport 300+: de eerste acht staan klaar

Slechts dertig exemplaren bouwt Bugatti van de Chiron Super Sport 300+ en de eerste acht exemplaren staan nu in het Franse Molsheim klaar voor aflevering. Nog 22 te gaan.

Alweer twee jaar terug kondigde Bugatti tijdens het grootse feest ter gelegenheid van de 110e verjaardag van Bugatti als autofabrikant een speciale editie aan. Het was de tot 30 stuks gelimiteerde Chiron Super Sport 300+. Eén daarvan komt er naar Nederland. Dat exemplaar was al aan de vooravond van de onthulling door Bugatti-ceo Stephan Winkelmann gereserveerd.

Bugatti Chiron super sport 300

Meer dan 490 km/h

Met de Chiron Super Sport 300+ bracht Bugatti een ode aan de snelste straatauto ter wereld. Hoewel de Bugatti niet het officiële record heeft (de recordrit werd in één in plaats van de vereiste twee richtingen bereikt) is het wel de snelste productie-auto. Met oud-coureur en Le Mans-winnaar Andy Wallace achter het stuur tikte de verlengde en meer potente Chiron Super Sport 300+ meer dan 300 mijl per uur aan, iets meer dan 490 km/h. De 500 km/h werd niet gehaald, want de asfaltstrook op Volkswagens testcircuit Ehra was daarvoor te kort.

Recordrit

Nu, iets meer dan twee jaar na de recordrit, staan de eerste exemplaren in Molsheim klaar voor aflevering. Bugatti maakt er dus 30, maar er komt ook een Chiron Super Sport, dus zonder de toevoeging 300+. Van die variant plant Bugatti een oplage van 60 stuks. Dat model werd aangekondigd nadat alle ‘300+’-edities nog voor de onthulling waren vergeven en loyale klanten op de reservebank dreigden te komen. De autobouwer verhoogt zodoende de oplage. Het verschil tussen de twee edities? De kopers van de Chiron Super Sport 300+ krijgen hun auto in zwart met oranje details afgeleverd, in de stijl van de recordritauto. Daarnaast waren voor de kopers enkele leuke cadeaus beschikbaar, zoals een door Andy Wallace gesigneerde Carbon Champagne-fles.

Opgevoerde W16-motor

De Chiron Super Sport 300+ an sich beschikt over een opgevoerde 8,0-liter W16-motor. Door enkele technische aanpassingen levert de krachtcentrale achterin nu 1600 pk. Daarmee is de motor net zo sterk als die in de eveneens gelimiteerde Centodieci. Met de Chiron Super Sport 300+ haal je echter geen 490 km/h. Bugatti begrensd de hypercar op 440 km/h. In lijn met de snelheidsduivel is de carrosserie van de limited edition gewijzigd. De carrosserie meet 25 cm meer dan de reguliere Chiron, waarvan de oplage gepland staat op 500 units. De extra centimeters bevinden zich aan de achterzijde van de koets, zodat de luchtstroom langer op het bodywork glijdt en de luchtstroom voor hoge snelheden beter is.

Prijs Bugatti Chiron Super Sport 300+

De prijs van de Super Sport 300+ begint bij 3,5 miljoen euro, exclusief belastingen. De Chiron Sport is er vanaf ongeveer 2,7 miljoen euro, zonder belastingen. Voor de Super Sport -zonder 300+ vermelding- vraagt Bugatti slechts 3,2 miljoen, exclusief BTW en BPM.

Video Bugatti

Wat je nog niet weet over de Bugatti Veyron 16.4

Zo bereik je de topsnelheid in een Bugatti Chiron

Dit zijn de duurste opties op een Bugatti Chiron

Waarom de Veyron geen Chiron meer ging heten

Onthuld en exclusief: dit is de reden waarom er een Chiron kwam

Zo rijk zijn de kopers van een Bugatti Veyron

Dit is de goedkoopste Bugatti

Zo rijdt de Bugatti Chiron Pur Sport

Kun je leven met een Bugatti Chiron? We zochten het uit