Bugatti Bolide kost vier miljoen euro en is ongeschikt voor straat
Het allernieuwste model van Bugatti kost maar liefst vier miljoen euro en het enige dat je ermee kunt doen is rijden op een afgesloten terrein. Voor wie dat al interessant en leuk vindt, biedt de Bolide een unieke rij-ervaring.
Het leek op een vingeroefening, de Bolide. Bugatti kondigde de hypercar precies een jaar geleden aan, nadat Autovisie enkele maanden daarvoor al kennis met het studiemodel maakte. Het merk liet toen al weten naar het potentieel van de sportcoupé te kijken. Als er voldoende interesse in de auto was, zou de autobouwer uit het Franse Molsheim het project verder ontwikkelen. Dat gaat, nu een jaar later, gebeuren. Bugatti trekt echter nog drie jaar voor de ontwikkeling van de krankzinnig gelijnde hypercar uit. In 2024 moet de eerste productie-auto klaar zijn. Slechts veertig wereldburgers worden in de gelegenheid gesteld er een te kopen.
Circuitgebruik
De Bugatti Bolide is er één uit de categorie McLaren P1 GTR en Senna GTR, Ferrari FXX en 599XX, Aston Martin Vulcan en Lamborghini Essenza SCV12. Het zijn stuk voor stuk kostbare automobielen die door de autobouwers met het oog op circuitgebruik zijn ontwikkeld. Met de sportwagens mag je de openbare weg niet op en deelname aan races is uitgesloten. De genoemde types zijn gemaakt voor merkencups, zowel voor vrij rijden als voor competitie onderling. Het wordt de eerste maal dat Bugatti zich in de wereld van track day-auto’s laat zien.
W16 met 1850 pk
Ook in de Bolide staat de W16-motor met zijn vier turbo’s en acht liter slagvolume centraal, zoals Bugatti ook de Chiron en voorganger Veyron rondom de krachtcentrale ontwikkelde. Voor de circuitauto is alles buiten de krachtcentrale met een ander doel ontwikkeld. Waar het bij de Veyron en Chiron draait om comfort en rechtuit snelheid, daar is de Bolide een lichtgewicht krachtpatser voor hoge bochtsnelheden. De W16-motor treedt in zijn sterkste configuratie aan, te weten 1600 pk a la Chiron Super Sport en Centodieci, maar met racebrandstof met een octaan van 110 perst de acht liter-motor er 1850 pk uit. Koelsysteem, turbo’s, ademhaling, differentiëlen en de transmissie met dubbele koppeling zijn aangepakt om het hogere vermogen aan te kunnen.
Minimalistische bodypanelen
Niet alleen door meer vermogen uit het motorblok te persen neemt het prestatieniveau toe, de ingenieurs in Wolfsburg hebben het totale wagengewicht laten afnemen. Het vet is van de botten, terwijl comfortverhogende zaken achterwege zijn gelaten. De Bolide kent minimalistische bodypanelen van carbon fibre, wat de weegschaal tot 1450 kg doet uitslaan. Dat is 210 kg meer dan de Franse autobouwer in eerste instantie had berekend. Elke pk hoeft nog altijd slechts 0,9 kg voort te bewegen. Een enorm verschil met de 1500 pk sterke en 2000 kg zware Chiron.
Orderboeken geopend
Of de in vergelijking met de Chiron 30 cm lagere Bolide reeds is uitverkocht, meldt Bugatti nog niet. Dat er voor de sportcoupé de nodige orders zijn, mag duidelijk zijn.
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland