Het maakt niet uit hoeveel geld je hebt, Bugatti gaat echt geen speciale eenmalige auto voor je maken. Het merk bepaalt zelf waar het mee komt, niet rijke verzamelaars.

Bugatti Divo


Als je geld als water hebt, dan gaan er heel veel deuren voor je open. En zo ook bij Bugatti. De Franse autobouwer zegt echt geen 'nee' tegen iemand die op dit moment aanbelt voor een Chiron. Tenzij die persoon de betreffende Chiron wil omtoveren tot een eenmalige speciale editie die naar eigen wens moet worden vormgegeven. Dan gooit Pierre Rommelfanger, Bugatti’s hoofd van one-off en few-off projects, lachend de deur weer dicht.

Belangrijke klanten

Bugatti heeft als strategie dat het auto's maakt voor liefhebbers, maar niet door diezelfde liefhebbers. De automaker gaat ook niet van dat pad wijken. Rommelfanger vertelde Autocar precies waarom. Volgens hem spreken hij en zijn team veelvuldig met verschillende belangrijke klanten van het merk. En hoewel hier veel waardevolle informatie en soms ook inspiratie uitkomt, bepaalt Bugatti uiteindelijk zelf welke auto's er wel en niet gemaakt worden. Dit omdat de fabrikant de strategie en de waarde van het merk graag zelf in de hand houdt. Daar past een speciale Dakar Rally Chiron niet tussen.

Dat wil niet zeggen dat het merk in de toekomst helemaal geen speciale projecten meer gaat doen. Rommelfanger denkt dat het coachbuilden dat Bugatti bijvoorbeeld doet met de Centodieci, de Divo en de La Voiture Noire, een belangrijk onderdeel van het bedrijf is. Het feit dat de Fransen 51 zeer gelimiteerde producties op basis van de Chiron wisten te slijten laat zien dat ze uiterst stevig in de coachbuildingmarkt staan. Maar nu is het eerst tijd om de aangekondigde speciale versies bij hun kopers te krijgen.

Verkopen

Bugatti claimt dan ook dat het absoluut geen moeite heeft om de peperdure speciale versies te verkopen. Volgens de fabrikant zijn de klanten erg loyaal en kopen ze graag auto's die ze nog nooit bestuurd hebben, en waar ze vervolgens ook nog twee jaar op moeten wachten. Ze geloven in het merk en weten dat hun verwachtingen overtroffen zullen worden.

Bugatti Chiron #200


Achim Anscheidt, Bugatti’s hoofd designer, is het helemaal eens met Rommelfanger. Al zou hij als ontwerper graag een idee van een klant willen uitwerken: "Als een ontwerper kan ik erg snel 'ja' zeggen op een aanvraag van een klant. Maar ik denk dat het te moeilijk is voor Bugatti om het ook gedaan te krijgen. Het in elkaar zetten van een prototype en het aan mensen geven zou nogal onverantwoordelijk zijn. Het klinkt exotisch en flamboyant, maar het is eigenlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan."