Het aantal in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde auto's daalt al maanden. In februari ging er nog eens 15,3 procent af. Dat brengt de Britse productie op 123.203 auto's, ten opzichte van 145.518 vorig jaar.

Jaguar Land Rover


De Britse autoproductie staat al negen maanden lang in de min. Een gevolg van de tegenvallende vraag in het Verenigd Koninkrijk zelf (min 11 procent in februari) en in exportlanden (min 16,4 procent). Het Brexit-spook maakt de situatie alleen maar erger, alsmede de afnemende populariteit van diesels. Daar komt bij dat Nissan de productie van de X-Trail uit Sunderland weghaalt, Honda zijn fabriek in Swindon gaat sluiten en Jaguar Land Rover zijn fabriek in Solihull tijdelijk dicht gaat doen.

Minder investeringen

Over heel 2018 werden in het Verenigd Koninkrijk zo'n 1,5 miljoen auto's geproduceerd, wat 9,1 procent minder is dan in het jaar ervoor. Mini maakte weliswaar 7 procent meer auto's in Oxford, maar Vauxhall zakte met 15,9 procent, Nissan met 10,7 procent, Toyota met 10,4 procent en Jaguar Land Rover met 15,6 procent. Misschien nog wel erger is de daling van de investeringen in de Britse auto-industrie. Die waren in 2017 nog 1,1 miljard pond en vorig jaar nog maar 588 miljoen pond.