Het Britse parlement heeft de Brexit-deal van premier Theresa May met grote meerderheid verworpen. Dat betekent dat een zogenoemde no deal-Brexit steeds waarschijnlijker wordt, wat een desastreus effect gaat hebben op Britse autofabrikanten.


Fotocredit: Simon Dawson/Reuters

Aston Martin-topman Andy Palmer en Bentley-baas Adrian Hallmark spraken er gisteren over op het Automotive News World Congress in Detroit. "Ik ga van het ergste uit", zei Palmer. "Ik ga ervan uit dat we uit Europa zullen crashen en dat we problemen zullen krijgen met de aanvoer van onderdelen." Aston Martin heeft vorige week een noodplan in werking gesteld. Onderdelen zullen niet meer via de haven van Dover worden aangevoerd (waar bij een no deal-Brexit mogelijk chaos gaat ontstaan), maar via andere havens en via luchtvracht. Bentley heeft soortgelijke stappen gezet. "Wij zijn voorbereid", aldus Hallmark.

Minder investeringen en banenverlies

BMW - dat eigenaar is van Rolls-Royce en Mini - en de Verband der Automobilindustrie (VDA) hebben de Britse overheid gewaarschuwd. In een brief schrijven ze dat de gevolgen van een no deal-Brexit enorm zullen zijn. In het afgelopen jaar zijn er in het Verenigd Koninkrijk 6,8 procent minder auto's verkocht. Die daling is het gevolg van de onzekerheid bij het publiek over Brexit en de grootste sinds de financiële crisis van 2008. Daarbij hebben vrijwel alle autofabrikanten in de laatste weken extra onderdelen laten verschepen om voorbereid te zijn op een interruptie van de aanvoer. Volkswagen heeft al gezegd een Brexit gaat zorgen voor minder investeringen en een banenverlies in de Britse auto-industrie.

Productie stilgelegd

Honda legt zijn Engelse productie begin april zes dagen stil. Dit om productieproblemen als gevolg van de Brexit te voorkomen. BMW heeft het groot onderhoud van zijn Mini-fabriek in Oxford zelfs naar voren gehaald, zodat de productielijn dicht is rondom de Brexit. Honda bouwt in Swindon de Civic en de CR-V. BMW produceert in Oxford de drie- en vijfdeurs Mini en de Mini Clubman.