Autofabrikanten voeren de druk op de Britse overheid op. BMW dreigt de productie van Mini's in Oxford te stoppen bij een no-deal brexit. En nu heeft ook Toyota gezegd de productie uit het Verenigd Koninkrijk te willen weghalen.


De meeste Britten hebben waarschijnlijk spijt als haren op hun hoofd dat ze ooit voor een brexit hebben gestemd. Over precies drie weken is het zover: dan verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europe Unie, met of zonder deal op zak (als de boel tenminste niet wordt uitgesteld). Voor de Britse auto-industrie (en voor veel andere industrieën) is de brexit een regelrechte ramp.

Productie stil

Aston Martin-topman Andy Palmer zei vorige maand: "Ik ga ervan uit dat we uit Europa zullen crashen en dat we problemen zullen krijgen met de aanvoer van onderdelen." Zowel Aston Martin als Bentley hebben noodplannen in werking gesteld om onderdelen desnoods op andere manieren dan via de havens Groot-Brittannië binnen te krijgen. Honda en BMW leggen de productie rondom de brexit zelfs een paar dagen stil.

Fabrieken sluiten

BMW heeft afgelopen week zelfs gezegd de productie van Mini's uit het Verenigd Koninkrijk weg te halen bij een no-deal brexit. Ford dreigde eerder al te vertrekken en nu doet Toyota dat ook. Het Japanse merk had al besloten de volgende generatie X-Trail ergens anders te bouwen. Honda noemt de brexit niet als reden, maar kondigde aan zijn fabriek in Swindon in 2021 te sluiten.