Breekt je Tesla in tweeën? Dan wordt-ie gewoon aan elkaar gelijmd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FSchermafbeelding-2025-06-04-om-12.49.39.png)
Als je Tesla Cybertruck in tweeën breekt, wordt-ie simpelweg weer aan elkaar gelijmd. Het klinkt te bizar voor woorden, maar het is echt zo.
Dat ondervond de Amerikaanse YouTuber Zack Nelson, bekend van zijn kanaal JerryRigEverything. Er gingen geluiden rond dat het aluminium frame van de Cybertruck niet bestand zou zijn tegen zware trailers. Om dat te onderzoeken besloot Nelson zijn Tesla tot het breekpunt te testen.
Frame van de Tesla Cybertruck gebroken
Na met een graafmachine meer dan 10,7 ton neerwaartse druk uit te oefenen op de trekhaak, brak een flink deel van het frame af. Als controleproef deed hij hetzelfde bij een Dodge Ram uit 2004 met stalen trekhaakconstructie, maar die wist de YouTuber niet stuk te krijgen.
“De Tesla Cybertruck is geen robuuste, roestvaststalen supertruck zoals geadverteerd, maar een zachte en poreuze auto met de trekcapaciteiten van een blikje fris”, klonk het harde oordeel van Nelson na de test.
Gigacasting
De Tesla Cybertruck wordt gefabriceerd middels de zogeheten gigacasting-techniek, waarbij grote delen van de auto met een enorme pers uit één stuk aluminium worden gemaakt. Een nadelig effect is dat dit kleine reparaties prijzig maakt (inmiddels ziet het merk af van deze productiemethode).
Nelson vreesde dan ook dat zijn Cybertruck total loss zou zijn (zeker vanwege de enorme waardedaling van Cybertrucks), maar volgens Tesla is de pick-up, ondanks de forse schade, te repareren. Dit is mogelijk dankzij ‘gigacast sectioning‘, waarbij slechts een deel van het frame wordt vervangen. Voor een dergelijk schadeherstel gebruikt de autobouwer een speciale lijm. Fusor 2098 heet het goedje waarmee de trekhaak en bumper weer aan de rest van het aluminium frame worden geplakt.
Prijs van de reparatie
Evengoed was de prijs die Nelson moest betalen na de reparatie niet mals. De factuur bedroeg bijna 14.000 dollar, wat omgerekend neerkomt op zo’n 12.300 euro. Een flinke som geld, maar dankzij dit lijmproces is de Cybertruck nu gewoon weer bruikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toyota-topman: ‘We komen met een SUV op waterstof’
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?