De Simca Rallye 2 had in de jaren zestig en zeventig een cultstatus en was gebaseerd op de ietwat saaie Simca 1000 die geproduceerd werd van 1961 tot en met 1978. De Rallye-uitvoeringen waren de topmodellen uit de serie waarin onder andere coureur Jan Lammers zijn racedebuut maakte.

Talbot Simca 01


Omdat de Simca Rallye 1 niet de prestaties leverde om succesvol te zijn in de autosport werd hij opgevolgd door de Rallye 2. Deze werd in september 1972 gepresenteerd met een 1.294 cm3 82 pk motor met dubbele Solex-carburateurs. In 1976 kreeg de motor een upgrade waardoor deze 86 pk leverde. Veelal verscheen de auto in typische seventies kleuren als geel, groen en oranje. In tegenstelling tot de Rallye 1 zat bij de Rallye 2 de waterkoeling voorin waardoor de gewichtsverdeling beter was. Daarnaast beschikte de 2 over schijfremmen rondom en speciale Michelin XAS FF banden in de maat 145HR X 13.

Vanaf maart 1977 was er een opvoerset verkrijgbaar, bestaande uit een aangepast inlaatspruitstuk met twee Weber-carburateurs, een snellere nokkenas en een stabilisatorstang achter. Uiterlijk kon je daar een voorspoiler, uitgebouwde wielkasten en de bredere Amil velgen aan toevoegen. Al met al leidde dat tot een vermogen van 110 pk en een topsnelheid van 185 km/h. Later zou er een Rallye 3 op de markt komen met gelijke specificaties.

Talbot Simca 02


Deze knalrode Talbot Simca Rallye 2 uit 1978 wordt te koop aangeboden in Duitsland. Het is inmiddels een zeldzaamheid op de occasionsites en dit exemplaar verkeert volgens de verkoper in een uitstekende roestvrije staat. Ook technisch zou de sedan met de stroomlijn van een bushokje in topstaat zijn. Blijkbaar heeft men de motor op weten te voeren gezien het opgegeven vermogen van 103 pk. De dikke sportstoelen en rolkooi maken het rallygevoel helemaal compleet. Goedkoop zijn deze auto’s met cultstatus al lang niet meer. Dit exemplaar staat te koop voor € 27.900.

Via THECOOLCARS.nl, de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst.