De discussie over de veiligheid van de Boeing 737 MAX laat zien hoe moeilijk het is om zelfrijdende auto's geaccepteerd te krijgen. Dat is althans de mening van Daimler-baas Dieter Zetsche.

Daimler


Boeing 737 MAX-vliegtuigen mogen voorlopig niet meer vliegen. Enige tijd terug zijn twee van de 737-varianten gecrasht, vermoedelijk door een probleem met een van de geautomatiseerde systemen. Boeing doet nu onderzoek.

In fases introduceren

De auto-industrie moet zijn autonome systemen in fases introduceren, vindt Zetsche. Op die manier heeft het publiek tijd om te wennen aan technologie die autorijden in potentie veiliger kan maken.

Vertrouwen ondermijnen

"Als je kijkt wat er nu met Boeing is gebeurd, kun je je voorstellen wat er gebeurt als er een soortgelijk incident plaatsvindt met een zelfrijdende auto", zei Zetsche. "Zelfs als autonome voertuigen tien keer veiliger zijn dan voertuigen die door mensen worden bestuurd, is er maar één spectaculair ongeluk nodig om het vertrouwen van het publiek te ondermijnen."