Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 5 apr 2019
Leestijd: 1 minuut

BMW zegt twaalfcilinder nog niet vaarwel

BMW houdt nog minstens vier jaar vast aan de V12 in de M760Li. Daarna wordt het extreem moeilijk om de krachtbron aan de steeds strengere emissie-eisen te laten voldoen.

Er zijn geen Audi’s en Jaguars met twaalfcilinder meer. Bovendien heeft Mercedes-AMG recent aangekondigd dat de S 65 uit productie gaat en geen opvolger krijgt. BMW zegt tegenover het Engelse blad Top Gear dat de V12 in de M760Li sowieso nog tot 2023 wordt geleverd.

China

Het merk zegt verbaasd te zijn over de grote vraag naar het model vanuit China en het Midden-Oosten. In China wordt op auto’s met grote motoren enorm veel belasting geheven, maar dat deert vermogende kopers kennelijk niet.

Emissie-eisen

Volgens BMW wordt het erg kostbaar om de 6,0 liter twinturbo V12 van de M760Li aan de steeds strengere emissie-eisen te laten voldoen. Voor de recente facelift van de 7 Serie produceerde de krachtbron 610 pk. Nu is dat nog ‘slechts’ 585 pk, door toepassing van nieuwe uitlaatfilters.

Rolls-Royce

De N74-motor van BMW wordt ook toegepast in de modellen van Rolls-Royce. Zijn voorganger was de atmosferische N73, die alleen in de BMW 760i (E65) en Rolls-Royce Phantom zat. De eerste productie-V12 was de M70 (1987 – 1994), die de basis vormde voor de S70/2 van de McLaren F1.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.